Do programu „Czyste Powietrze” złożono już 90 tys. wniosków na łączną kwotę ponad 2 mld zł.Program wyraźnie nabiera tempa. Właśnie rozpoczyna się kampania edukacyjna „Czyste Powietrze – zdrowy wybór”, która realizowana będzie w Internecie.
Głównym założeniem programu „Czyste Powietrze” jest ograniczenie emisji do atmosfery szkodliwych substancji, które powstają na skutek ogrzewania domów jednorodzinnych słabej jakości paliwem w przestarzałych piecach.
– Chcemy oddychać czystym powietrzem, dlatego podjęliśmy realne działania na rzecz zwalczania smogu. „Czyste Powietrze” to program o ogromnej skali finansowej – jego budżet wynosi 103 mld zł, a realizacja planowana jest do 2029 r.- powiedział podczas spotkania z przedstawicielami mediów minister Henryk Kowalczyk. – Pomagamy nie tylko w wymianie pieców, ale również w termomodernizacji budynków. Dotychczas w ramach programu podjęto ponad 55 tys. uchwał o udzieleniu finansowania na łączną kwotę ponad 1 mld zł (dotacje i pożyczki) – dodał.
Zdaniem ministra problem smogu w Polsce powinien zniknąć w ciągu około dziesięciu lat. Dlaczego? Bo dzięki inwestycjom takim, jak zakup nowoczesnego pieca czy termomodernizacja co najmniej 80 proc. domów jednorodzinnych będzie emitować czystsze spaliny.
Działania edukacyjne
Minister środowiska podkreślił, że każdy z nas może zadbać o poprawę jakości powietrza, dlatego tak ważna jest edukacja społeczeństwa. Od momentu rozpoczęcia działania programu „Czyste Powietrze” w kraju odbywały się spotkania informacyjno-edukacyjne z mieszkańcami. Przedstawiano najważniejsze zasady i założenia programu. Uczestniczyło w nich ponad 170 tys. osób.
-Kontynuujemy nasze działania edukacyjne w zakresie poprawy jakości powietrza w Polsce. Tym razem poprzez kampanię społeczną „Czyste Powietrze – zdrowy wybór!” chcemy kształtować świadomość ekologiczną Polaków w zakresie przyczyn zanieczyszczenia powietrza oraz jego konsekwencji dla zdrowia – powiedział minister Kowalczyk.
Dzięki kampanii, która jest kontynuacją projektu z 2018 r., Ministerstwo Środowiska planuje dotrzeć do właścicieli domów, które wyposażone są w kotły i piece starej generacji, opalane są złej jakości węglem lub odpadami, czyli do potencjalnych beneficjentów programu „Czyste Powietrze”.
Kampania będzie realizowana za pomocą Internetu. Jej główną część stanowi felieton informacyjno-edukacyjny.
Chcesz wiedzieć więcej? Dlatego czytaj Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:
Całe wydanie znajdziesz też tutaj. Dlatego kliknij!
Źródło: Ministerstwo Środowiska
Newsletter
Bądź na bieżąco z branżą OZE