Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Stawia na OZE. Zielona energia zasila MOP-y, obwody drogowe i część aktywnych znaków. To nie koniec. W niedalekiej przyszłości planuje się  wykorzystanie instalacji OZE do oświetlenia dróg i tuneli.

Polskie drogi i OZE

Odnawialne źródła energii wykorzystywane są od lat do zasilania niektórych znaków aktywnych przy drogach. Jak informuje GDDKiA  w tej chwili energia elektryczna wytworzona przez panele fotowoltaiczne zaspokaja potrzeby MOP-ów, obwodów drogowych, a w przyszłości ma zostać wykorzystana także do oświetlenia dróg i tuneli.

Reklama

Przy drogach krajowych administrowanych przez GDDKiA częstym widokiem są znaki aktywne podłączone do pojedynczych paneli fotowoltaicznych lub małych turbin wiatrowych. Na części naszych obwodów drogowych montowane są mikroinstalacje OZE, a w ubiegłym roku pierwsza tego rodzaju instalacja pojawiła się na Miejscu Obsługi Podróżnych Zbójecka Górka przy S7 w okolicy Rabki-Zdroju. Instalacja o mocy niespełna 10 kW w okresie od kwietnia 2022 r. do grudnia 2022 r. wyprodukowała 7816 kWh. Panele fotowoltaiczne pojawiają się też na budynkach sanitariatów na MOP-ach, a pozyskiwana energia wykorzystywana jest na potrzeby infrastruktury toalet.

Samowystarczalna energetycznie droga

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad weryfikuje już oferty złożone w przetargach na dokumentację poszerzenia dwóch odcinków autostrad, A1 i A2, gdzie wykonawcy mają zainstalować odnawialne źródła energii do zasilania infrastruktury drogowej i instalacji oświetleniowej. Oprócz wykonania koncepcji oraz projektów instalacji OZE przeprowadzą szczegółową analizę ekonomiczną uwzględniającą koszty budowy, eksploatację oraz utrzymanie, w tym także magazynów energii. W projekcie muszą zostać ujęte optymalne miejsca posadowienia instalacji oraz dokładnie określony ich układ.


Tylko wysoce ambitne inwestowanie w OZE przyniesie Polsce oszczędności


Tunel drogowy

Istnieją też znaczne korzyści wykorzystania instalacji OZE dla tuneli drogowych, gdzie zużycie energii w ciągu dnia jest największe. Dlatego też GDDKiA do wymagań realizacyjnych takich obiektów zapisała konieczność budowy instalacji OZE. Pierwszy taki projekt jest już w realizacji. Na odcinku drogi ekspresowej S19 Lutcza – Domaradz instalacje OZE zostaną zainstalowane nad tunelem w celu zasilnia go w energię elektryczną, a także na terenie obwodu drogowego w Domaradzu.

Ponadto zaplanowany jest też montaż instalacji fotowoltaicznych w trakcie budowy S17 Piaski – Hrebenne oraz na S16 Olsztyn – Barczewo.

Więcej OZE na polskich drogach

„Dążąc do coraz większej samowystarczalności energetycznej planujemy zwiększać liczbę instalacji OZE. W ramach projektów pilotażowych oddawalibyśmy w dzierżawę tereny w pasie drogowym pod budowę OZE wraz z jednoczesnym utrzymaniem i modernizacją oświetlenia na węźle. Kolejnym kierunkiem rozwoju byłoby szersze wykorzystania OZE na terenie MOP-ów. Naszym celem jest ograniczenie kosztów zakupu energii wykorzystywanej do oświetlenia rosnącej liczby węzłów drogowych oraz MOP-ów.” – czytamy w komunikacie GDDKiA.

 

Czytaj Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:

Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!

źródło, zdjęcie: GDDKiA

 

Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE