Dunkierka w 2027 r. stanie się punktem przeładunkowym dla 1,5 mln ton CO2, a to dopiero początek. W dłuższej perspektywie przesył ma się zwiększyć nawet do 4 mln t. Unia Europejska dofinansuje ten pierwszy francuski hub CO2 kwotą 189 mln euro.
Terminal, rurociągi
Na hub CO2 będzie się składać kilka komponentów. Projekt D’Artagnan jest dewelopowany przez Air Liquide France Industrie oraz Dunkerque LNG. W jego ramach ma powstać transgraniczna infrastruktura energetyczna przesyłająca dwutlenek węgla, na co złożą się: budowa rurociągu transportującego CO2 wychwyconego z zakładów Lumbres i Réty oraz terminal w porcie miasta, który stanie się punktem tranzytu gazu cieplarnianego do miejsca jego składowania. Stamtąd skroplony dwutlenek węgla zostanie przeładowany na statki i przetransportowany do miejsc zatłaczania na Morzu Północnym.
Zarejestruj się na Kongres Carbon Capture
Pomysł sekwestracji dwutlenku węgla nie jest czymś zupełnie nowym. W ciągu ostatnich 50 lat powstało około 30 takich projektów, a dzięki nim przechwycono i poddano składowaniu już 300 mln t CO2.
– W przypadku CO2 Hub w Dunkierce dwutlenek węgla będzie tymczasowo przechowywany w kontenerach naziemnych, a następnie przetransportowany łodzią do geologicznych składowisk pod dnem Morza Północnego, zwłaszcza w Norwegii, gdzie składowiska znajdują się od 1996 r. – powiedziała Isabelle Czernichowski-Lauriol, emerytowana prezes CO2 GeoNet i były współpracownik Francuskiego Urzędu Służby Geologicznej (BRGM).
Francuski hub CO2
Czytaj też: Komu opłaca się carbon capture?
Według szacunków inwestycja ma pochłonąć nawet 220 mln euro, jednak częściowo zostanie pokryta z dofinansowań unijnych. Wsparcie w wysokości 189 mln euro udało się pozyskać w ramach finansowania projektów wspólnego zainteresowania.
Dwutlenek węgla trafiający do geologicznych składowisk ma pochodzić z cementowni oraz z zakładu produkcji wapna.
Zdjęcie i źródło: Dunkerque Promotion