Papierowa butelka staje się rzeczywistością! Kilka firm połączyły siły, bo zintensyfikować prace nad jej stworzeniem. To ALPLA, producent opakowań z tworzyw sztucznych. A także BillerudKorsnäs, szwedzki producent papieru i dostawca papierowych rozwiązań do pakowania. Utworzyły one spółkę joint venture Paboco (The Paper Bottle Company). Spółkę, której celem jest opracowanie i produkcja papierowej butelki w pełni bio-pochodnej i nadającej się do recyklingu. Projekt ten realizowany jest we współpracy z firmami Coca-Cola, Carlsberg, L’Oréal i Absolut.

Produkcja papierowej butelki z bio surowców do napojów gazowanych i alkoholowych stanowi ogromne wyzwanie technologiczne. Opakowanie takie musi wytrzymać siły ciśnienia, być hermetyczne, a jego kształt i objętość muszą być dostosowane do wymogów poszczególnych producentów. Papier posiada zupełnie inne właściwości fizyczne niż plastik. Dlatego dodatkowym wyzwaniem jest stworzenie opakowania na tyle wytrzymałego, aby mogło być bezpiecznie transportowane i przechowywane.

Reklama

Papierowa butelka – jaka musi być?

Bardzo ważne jest również, aby opakowanie nie miało negatywnego wpływu na jakość i smak produktu. W obecnej, pierwszej generacji butelek papierowych, wewnętrzna warstwa barierowa wykonana jest z polimerów takich jak PET lub rPET. W drugiej generacji Paboco wraz z ALPLA i partnerem technologicznym Avantium opracowuje tę warstwę z bio-pochodnego PEF. Głównym celem jest jednak, aby trzecia generacja była w 100% nadającą się do recyklingu bio-butelką. Taką wykonaną z odpowiedzialnie pozyskiwanego drewna. Która będzie mogła ulec nieszkodliwemu rozkładowi, jeśli przypadkowo znajdzie się w środowisku naturalnym.

– Wyprodukowanie opakowania papierowego, nawet jeśli w swojej trzeciej generacji będzie w pełni biodegradowalne, nie jest rozwiązaniem zwalniającym nas z odpowiedzialnego gospodarowania odpadami w obiegu zamkniętym. Mechanizmy efektywnej segregacji i odzysku będą musiały nadal się rozwijać. Już teraz obserwujemy, że systemy depozytowe stają się coraz popularniejsze i cieszą się dużą akceptacją wśród konsumentów. Bez względu na to, jak bardzo ekologiczne będą w przyszłości opakowania, to w dużej mierze od nas samych zależy, czy po użyciu będą tylko odpadami, czy też cennym surowcem poddanym recyklingowi – mówi Mariusz Musiał, dyrektor zarządzający ALPLA w Polsce.


Polecamy też: Odzież z przetworzonych PET-ów na półkach H&M


Coca-Cola w Europie zamierza wkrótce przetestować pierwszą generację tego innowacyjnego opakowania na rynku węgierskim. W ramach inicjatywy „Świat Bez Odpadów” (World Without Waste) deklaruje również, że do 2030 r. będzie zbierać i poddawać recyklingowi każdą butelkę, która trafi do sprzedaży, oraz zamierza stosować wyłącznie materiały opakowaniowe w 100% nadające się do recyklingu. Wizja całkowicie papierowej butelki z pewnością znacząco przyczyni się do realizacji tych celów.

– Jako Coca-Cola podejmujemy ogromne wysiłki, by opracowywać i wprowadzać na rynek nowe, innowacyjne i zrównoważone opakowania. Dlatego współpracujemy z ekspertami takimi jak Paboco, otwarcie eksperymentujemy i przeprowadzamy tę pierwszą próbę rynkową na Węgrzech. Dzięki temu będziemy mogli zobaczyć, jak prototyp papierowej butelki sprawdza się jako opakowanie i co myślą o nim konsumenci. Jest to dla nas niebywały krok naprzód, ponieważ oznacza, że wychodzimy z laboratorium i przenosimy się do świata rzeczywistego. Po raz pierwszy konsumenci będą mogli pić jeden z naszych produktów z potencjalnie nowego rodzaju opakowania papierowego. To kolejny ważny kamień milowy, przybliżający nas do realizacji zobowiązań w ramach inicjatywy „Świat bez Odpadów” – mówi Izabela Morawska, Public Affairs and Communication Manager w Coca-Cola Poland Services.

Branża opakowaniowa dynamicznie się zmienia i nieustannie poszukuje rozwiązań, które zminimalizują ich negatywny wpływ na środowisko. Każda innowacja wymaga dużego nakładu pracy i ścisłej współpracy wielu stron, a w pełni bio-pochodna i nadająca się do recyklingu butelka papierowa jest doskonałym przykładem na to, że zrównoważony rozwój i postęp to cel, który z pewnością będzie nabierał tempa.

Chcesz wiedzieć więcej? Dlatego czytaj Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:


Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!

Źródło: ALPLA
Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE