Jeden z liderów fast fashion – Shein, postanowił wesprzeć walkę z odpadami tekstylnymi, których ilość gwałtownie wzrasta. Gigant szybkiej mody, ogłosił, że w tym celu przekaże darowiznę w wysokości 50 mln dolarów, aby pomóc rozwiązać rosnący globalny problem odpadów z branży modowej i wspierać pracowników sektora.

Fast fashion

Fast fashion, czyli tania i szybka produkcja odzieży niskiej jakości ma szkodliwy wpływ na środowisko. Branża modowa generuje ogromne ilości odpadów, a także odpowiada za prawie 10 proc. globalnej emisji dwutlenku węgla. Mimo to tylko 14 proc. marek modowych twierdzi, że ich produkty zostały wykonane z materiałów nadających się do recyklingu, a mniej niż 1 proc. odpadów tekstylnych zostało przetworzonych.

Reklama

Rynek odzieży używanej Kantamanto

Shein – chiński sklep internetowy sam w dużej mierze przyczynia się do tego stanu rzeczy, wprowadzając do oferty niezliczone ilości nowych produktów. Duża część wyprodukowanych ubrań szybko trafia na wysypiska śmieci. Część odzieży przekazywana jest też organizacjom charytatywnym. Niestety nawet 30 proc. z niej następnie ląduje m.in. na największym na świecie rynku odzieży używanej Kantamanto w Ghanie. Trafia tam co tydzień około 15 milionów artykułów. 40 proc. z tego to odpady, z których ogromne ilości zalegają na dnie oceanów i na plażach.


Czytaj też: Modowe cmentarzysko na pustyni Atakama


Shein

Shein zadeklarował przekazanie na walkę z odpadami tekstylnymi 50 milionów dolarów. Środki w ciągu najbliższych pięciu lat mają być przeznaczone m.in. na promocję recyklingu tekstyliów. Marka modowa wybrała też pierwszego odbiorcę pierwszej transzy dotacji w wysokości 15 mln USD – Fundację Or.

Chiński gigant sam przyczynia się do degradacji środowiska. Mimo to Liz Ricketts, dyrektor Fundacji Or. uważa, że należy docenić fakt, iż Shein wzywa innych sprzedawców mody do podjęcia kroków i wzięcia odpowiedzialności za swoje odpady tekstylne.

Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:

Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!

źródło, zdjęcie: Erth.org

Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE