Kilkunastoletnie auta z silnikiem Diesla trują najbardziej – wynika z raportu dotyczącego emisji spalin z pojazdów. Stolica podejmuje walkę z zanieczyszczeniem powietrza generowanym przez z samochody. Kiedy w Warszawie pojawią się strefy czystego transportu?
Raport TRUE Initiative
Wspólny raport TRUE Initiative i m.st. Warszawy zrealizowała Międzynarodowa Rada Czystego Transportu (International Council on Clean Transportation). Raport sporządzono na podstawie ponad 220 tys. pomiarów rzeczywistych emisji spalin z ok. 150 tys. przemieszczających się po Warszawie pojazdów.
Jak podaje ratusz, z raportu wynika, że 17 proc. samochodów osobowych poruszających się po Warszawie wyprodukowano przed 2006 r. To właśnie ta najstarsza grupa aut emituje najwięcej zanieczyszczeń – 37 proc. emisji tlenków azotu (NOx) oraz 52 proc. pyłów (PM). Pomiary wskazują, że emisje szkodliwych gazów wzrastają nawet kilkukrotnie wraz z wiekiem pojazdów.
Jednocześnie samochody z silnikiem Diesla emitują więcej zanieczyszczeń niż pojazdy benzynowe z podobnych roczników.
Strefy czystego transportu
Rozwiązaniem problemu mogą być tzw. strefy czystego transportu, których wprowadzenie od niedawna dopuszczają polskie przepisy. Ograniczenia wjazdu do określonych miejsc w mieście dotyczą pojazdów emitujących najwięcej zanieczyszczeń.
Autorzy raportu na początek zalecają wprowadzenie ograniczenia dla samochodów z rocznika 2005 i starszych. W dalszej kolejności potrzebne byłoby rozszerzenie tych obostrzeń na pojazdy z silnikami Diesla z kategorii Euro 4 i 5 czyli z roczników 2006-2014. Obecnie tego typu strefy istnieją w ponad 100 dużych miastach, m.in. w Londynie, Berlinie, czy Brukseli. Wiele wskazuje na to, że w Warszawie strefy czystego transportu zaczną działać w 2025 r.
Czytaj też: 10 liderów w europejskim rankingu czystych miast. Gdzie uplasowały się polskie metropolie?
Plan – do końca roku, wdrożenie – za 3 lata
– Myślę, że będziemy gotowi do końca roku przedstawić plan wdrażania stref czystego transportu. Do końca przyszłego roku pilotażowe wdrożenie tej strefy, a do końca 2025 roku całkowite wdrożenie. Są to oczywiście tylko wskazówki, szczegółowe decyzje w zakresie terminów podejmą radni – poinformował dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym Tamas Dombi.
Wprowadzenie stref czystego transportu będzie poprzedzone konsultacjami społecznymi, a w następnej kolejności radni w ciągu 60 dni podejmą decyzję o ich wdrożeniu.
Jak poinformował Tamas Dombi, na granicy stref czystego transportu zostaną ustawione specjalne znaki. Za nieuprawniony wjazd do strefy grozić będzie grzywna do 500 złotych.
Rynek biogazu i biometanu:
Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!
źródło: UM Warszawa, samorzad.pap.pl; zdjęcie: nik.gov.pl