Forum Pelletu – trwa najważniejsze wydarzenie dla branży

28 września rozpoczęło się najważniejsze wydarzenie dla branży pelletowej w Polsce – Forum Pelletu 2020. Tegoroczna konferencja zgromadziła blisko 100 gości. To producenci pelletu, kotłów i kominków na pellet. Ale też dostawcy sprzętu, maszyn i technologii do pelleciarni. Oraz firm transportowych i ekspertów branżowych.


Oto pierwsza w Polsce mapa pelletu. Kliknij i sprawdź!


Forum Pelletu 2020 do impreza, która na dobre wpisała się w kalendarz branżowy. Organizowana przez Biomass Media Group konferencja to formuła łącząca prelekcje ekspertów z networkingiem biznesowym i mini targami branżowymi.

– Jest nam niezmiernie miło, że na tegoroczne Forum Pelletu, mimo trudnej sytuacji spowodowanej epidemią COVID-19, przyjechało tak wiele osób związanych z branżą pelletu. Tegoroczny program jest wyjątkowo interesujący i koncentruje się wokół tematu budowy krajowego rynku pelletu – komentuje Maciej Kosiński z wydawnictwa BMG.

Forum Pelletu 2020 – prezentacje

Część prelekcji na Forum Pelletu odbyła się w trybie online. M.in. prezentacja dyrektora generalnego European Pellet Council Gillesa Gauthiera czy Tomasza Nowaka z firmy Kostrzewa.

– Tę hybrydową formułę wymusiła sytuacja epidemiologiczna, jednak jesteśmy przekonani, że w żaden sposób nie wpłynęło to na pozytywny odbiór wydarzenia. W centrum zainteresowania naszych gości są wartościowe kontakty biznesowe, a to Forum Pelletu gwarantuje – dodaje Jolanta Kamińska z wydawnictwa.


Wszystko, co musisz wiedzieć o pellecie, znajdziesz tutaj. Sprawdź!


Podczas V Forum Pelletu występują eksperci branżowi: producenci pelletu, przedstawiciele stowarzyszeń branżowych, dostawcy surowca do fabryk pelletu, producenci granulatorów i suszarni do pelleciarni, a także pracownicy firm certyfikujących pellet czy energetyki zawodowej.

Ostrożny optymizm

Poruszane na Forum zagadnienia koncentrują się wokół prawodawstwa i legislacji, trendów w branży, rozwiązań technologicznych, certyfikacji i prognoz na przyszłość. Ten ostatni temat poruszał m.in. Adam Sarnaszek z Polskiej Rady Pelletu, który przewiduje, że do 2030 r. krajowy rynek pelletowy urośnie z dzisiejszych 8-9 proc. do 20 proc., a zużycie granulatu będzie wynosiło 2,5 mln ton rocznie. Ten optymizm podzielał także Gilles Gauthier z European Pellet Council, który przedstawił aktualne dane dotyczące produkcji i zużycia pelletu w Europie. Odpowiadał on także na pytania dotyczące wpływy COVID-19 na branżę. – W mojej opinii dużo większe negatywne skutki przyniósł krótki sezon grzewczy, niż pandemia koronawirusa – komentował general manager EPC.

– Jakie są zagrożenia dla polskiej branży pelletowej? Branża sama dla siebie jest zagrożeniem – mówił z kolei Tomasz Nowak z firmy Biopal, którego prelekcja punktowała najważniejsze bolączki sektora pelletowego. Wśród nich wymienił m.in. brak ścisłej współpracy wszystkich operatorów branżowych, ceny pelletu i kwestionowanie pelletu jako OZE przez różne środowiska. Podkreślił przy tym konieczność mówienia wspólnym głosem o tym czym jest pellet, z czego powstaje i do czego jest wykorzystywany. – Pellet jest produkowany z odpadów i o tym należy głośno mówić – apelował T. Nowak.

Inwestycje to koszty? A może oszczędności?

Sesję związaną z produkcją i rozwiązaniami technologicznymi otworzył Paweł Jarzębowski z przedsiębiorstwa Cedrus. Wspólnie z firmą VAI i Duetti przedstawił temat nowoczesnych suszarni hybrydowych. Z kolei o bezpieczeństwie produkcji mówił Sebastian Słaboszewski z Grupy Wolff. Zaprezentował on temat bezpieczeństwa wybuchowego i pożarowego w pelleciarni.

– Czy kupując nowe auto rezygnujemy z poduszek powietrznych, pasów bezpieczeństwa albo innych elementów, które mają eliminować albo minimalizować zagrożenie wypadkowe? Dlaczego więc zakładamy, że zdarzenie pożarowe albo wybuchowe nie dotknie naszego przedsiębiorstwa? – pytał dyrektor handlowy Grupy Wolff.

O optymalizacji kosztów opowiadał także Maciej Czerkas z firmy Lootor. Zaprosił on uczestników Forum Pelletu do tworzenia Pelletowej Grupy Zakupowej. Ten pomysł skierowany dla branży, jednej z bardziej energochłonnych, pozwoliłby na minimalizowanie np. kosztów energii zużywanej w zakładzie pelletowym.

Kotły i pellet. Dream team?

Ostatnia, trzecia sesja tematyczna podczas V Forum Pelletu dotyczyła przede wszystkim rynku kotłów. Podczas prelekcji Bartłomieja Podolskiego z Windhager dosyć mocno wybrzmiał apel dotyczący konieczności współpracy producentów kotłów i producentów pelletu.

– Co psuje rynek? Bardzo duży brak wiedzy o pellecie wśród producentów urządzeń grzewczych, instalatorów i odbiorców. Złej jakości pellet i niezrozumiała dla mnie polityka prześcigania się kotlarzy w oferowaniu kotłów, które będę w stanie ten zły pellet spalać. A trzeba go wyeliminować z rynku! – podkreślał B. Podolski. Ten wątek był kontynuowany m.in. przez Krzysztofa Woźniaka z Polskiego Forum Klimatycznego, a także przez uczestników panelu dyskusyjnego.

Tegoroczny, moderowany przez Macieja Kosińskiego, koncentrował się wokół tematu zbudowania wspólnego frontu w walce o budowę rynku pelletowego.

– Jaki jest problem branży pelletowej? Nie cena granulatu ale to, że jego producenci nie potrafią się dogadać z kotlarzami. Potrzebne jest wspólne działanie i środki finansowe na kampanię informacyjną, która będzie prostowała wszystkie nieprawdziwe informacje dotyczące spalania drewna, biomasy czy pelletu pojawiające się w mainstreamowych mediach – przekonywał Michał Paprzycki z firmy Greń. – Jesteśmy gotowi na ścisłą współpracę z Polską Radą Pelletu w sprawie budowania rynku – przekonywał.

Tegoroczne Forum Pelletu zakończył pokaz wybuchów zorganizowany przez Grupę Wolff oraz sesja networkingowa, umożliwiająca nowych uczestnikom rynku poznanie i wymianę kontaktów biznesowych z interesującymi ich firmami.

– Branża pelletu ma za sobą trudny okres. Liczymy na to, że sezon grzewczy będzie dłuższy i pozwoli producentom na odbicie. Budująca jest także powszechna zgoda, co do konieczności współpracy wszystkich operatorów na rynku. Mam nadzieję, że nie poprzestaniemy tylko na deklaracjach – podsumował konferencję Maciej Kosiński z Biomass Media Group.

Chcesz wiedzieć więcej? Dlatego czytaj Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:


Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!

This post is also available in: polski