Fortum wykorzystuje inteligentne sieci i… Krystynę. Czas koronawirusa na wielu firmach wymusza wdrożenie niekonwencjonalnych rozwiązań. Są jednak takie, które wprowadziły je jakiś czas temu, a teraz przekonują się, że warto było zainwestować miliony. Tak jest m.in. w Fortum, które wykorzystuje system zdalnego monitoringu i sterowania, a do kontaktów z klientami – Krystynę – robota.
REKLAMA
Kiedy w 2018 firma Fortum kończyła dwuletni projekt. W jego ramach wyposażyła ponad 10 tysięcy węzłów w Polsce w system zdalnego monitoringu i sterowania. Nie przypuszczano, że będzie on miał kluczową rolę dla zapewnienia bezpieczeństwa także pracownikom firmy. Główną ideą tej inwestycji było usprawnienie pracy sieci. Dzięki możliwości bieżącej reakcji na wszelkie zmiany w parametrach dostawy energii. A także zapewnienie odbiorcom możliwości optymalizacji zużycia ciepła.
Fortum stawia na technologię
Teraz inwestycja o wartości ponad 13 milionów złotych przynosi dodatkowe korzyści. Gdy na wagę złota są rozwiązania technologiczne i informatyczne umożliwiające zdalne zarządzanie.
– Zaawansowany system monitoringu sterowania pozwala nam zauważyć nieprawidłowość. Jeszcze zanim zostanie zgłoszona przez klienta – tłumaczy Rafał Ciesielski, kierownik sieci ciepłowniczej Fortum. – System automatycznie, co 15 minut, sprawdza pracę węzłów. I jeśli taką aberrację wykryje, to przesyła informację do operatora. Czasem wystarczy, również zdalnie, zmodyfikować parametry. By zapewnić odbiorcom odpowiednią temperaturę w mieszkaniu.
Takie rozwiązania sprawiają, że awariom można zapobiegać, lub dokonywać korekt z poziomu komputera, który pracownicy mają….we własnym domu – zgodnie z rekomendowaną zasadą samoizolacji.
– W Fortum nadzoruję pracę naszych sieci ciepłowniczych – wyjaśnia Andrzej Szydłowski, dyspozytor ruchu. – Od 17 marca robię to zdalnie z Oporowa we Wrocławiu, siedząc w kuchni przy dużym stole. W kuchni, bo tu akurat mam najlepszy zasięg internetu. A internet jest mi niezbędny, aby łączyć się z naszym systemem monitorującym pracę sieci i węzłów oraz systemem monitoringu źródeł ciepła we Wrocławiu, Płocku i Częstochowie. Dzięki temu mogę z własnego domu kontrolować, czy zadane przez nas parametry pracy dla źródeł, które dostarczają ciepło do sieci ciepłowniczej, są wystarczające, tak by klienci byli w 100% zadowoleni. Systemy te pozwalają mi również na bieżąco śledzić istotne zmiany parametrów pracy sieci i zakłócenia pracy węzłów. Jeśli przychodzi jakiś alarm o nieprawidłowościach, to także zdalnie mogę bardzo szybko uruchomić służby, które w możliwie najkrótszym czasie są w stanie usunąć awarię.
Gdzie człowiek nie da rady, tam Krystynę pośle
Co jednak ze zgłoszeniami awarii ciepłowniczych dokonywanymi przez klientów na numer 993? Tu sprawa ma się jeszcze ciekawiej.
– Od ponad roku testujemy w naszym pogotowiu ciepłowniczym robota, który otrzymał od nas pieszczotliwy pseudonim „Krystyna” – tłumaczy Sławomir Wrótny, dyżurny pogotowia Fortum. – Krystyna zaprogramowana jest, aby przyjmować zgłoszenia o awariach, ale też, aby udzielać podstawowych, zautomatyzowanych wyjaśnień w razie najczęściej pojawiających się pytań. Działa tak dobrze, że zdarzały się osoby, które brały ją za prawdziwą konsultantkę – dodaje.
Krystyna jest odporna na koronowirusa i dzięki temu może odciążyć pracowników pogotowia ciepłowniczego w ich codziennej pracy, pozwalając na szybkie zarejestrowanie zgłoszenie bez oczekiwania na połączenie z dyżurnym pogotowia.
Jak zauważa Andrzej Szydłowski, dla sprawnego funkcjonowania w nowej rzeczywistości kluczowa jest stała wymiana informacji pomiędzy pracownikami pracującymi zdalnie oraz wewnętrzna samodyscyplina, aby każdy z nich na bieżąco dokumentował wszelkie zdarzenia również w formie pisemnej
– W ten sposób nic nam nie umknie – wyjaśnia Szydłowski i dodaje: Oczywiście nadal kontaktujemy się ze sobą także telefonicznie i dodatkowo poprzez Skype’a.
Jak widać tylko na tych kilku przykładach inwestycje w inteligentne systemy zdalnego sterowania oraz w nowoczesne rozwiązania technologiczne pozwalają takim firmom jak Fortum sprawnie funkcjonować w każdej sytuacji, a jej pracownikom wykonywać swoje zadania bez względu na to, gdzie są – i to tak, że klienci zmiany tej nie odczują.
Chcesz wiedzieć więcej? Dlatego czytaj Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:
Całe wydanie znajdziesz też tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!