W grudniu British Airways poinformowało, że stanie się pierwszą linią lotniczą na świecie, która będzie wykorzystywać zrównoważone paliwo lotnicze produkowane na skalę komercyjną. Umożliwi to wieloletnia umowa podpisana z Phillips 66.
Zrównoważone paliwo lotnicze SAF
Zrównoważone paliwo lotnicze SAF produkowane jest w rafinerii Humber, która jako pierwsza w Wielkiej Brytanii będzie wytwarzać SAF na tak dużą skalę. SAF to paliwo o niższej emisyjności, które można wytwarzać z surowców odnawialnych, takich jak zużyte oleje roślinne, tłuszcze i smary. SAF może być stosowany w istniejących silnikach lotniczych i infrastrukturze paliwowej lotnisk, zmniejszając emisje dwutlenku węgla w całym cyklu życia o ponad 80% w porównaniu z tradycyjnymi paliwami kopalnymi. Na mocy umowy zawartej z firmą Phillips 66 SAF może zacząć zasilać loty British Airways już na początku 2022 roku.
Niskoemisyjna przyszłość
Umowa dostawy pomiędzy British Airways a Phillips 66 Limited jest dowodem na podjęcie zobowiązania na rzecz niskoemisyjnej przyszłości. Linie lotnicze, które dążą do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla do 2050 r., zakupią wystarczającą ilość zrównoważonego paliwa, aby zmniejszyć emisje CO2 w całym cyklu życia o prawie 100 000 ton. Równa się to obsłużeniu 700 lotów netto z zerową emisją CO2 między Londynem a Nowym Jorkiem samolotami Boeing 787.
– Ta umowa stanowi kolejny ważny krok na naszej drodze do zerowej emisji dwutlenku węgla netto i stanowi część naszego zobowiązania, jako części International Airlines Group, do zasilania 10% lotów z SAF do 2030 roku. – mówił Sean Doyle, prezes i dyrektor generalny British Airways. – Wielka Brytania ma zasoby i możliwości, aby być światowym liderem w rozwoju SAF, a zwiększanie produkcji SAF wymaga opartego na prawdziwej współpracy podejścia między przemysłem a rządem. – dodał.
Czytaj też: Portugalia zamknęła ostatnią elektrownię węglową
„Rynki produktów niskoemisyjnych rosną”
Dyrektor generalny rafinerii Humber Darren Cunningham, dyrektor generalny firmy Phillips 66 w Wielkiej Brytanii, podkreślił wagę współpracy z British Airways.
– Rafineria Humber była pierwszą w Wielkiej Brytanii przetwarzającą oleje odpadowe w celu produkcji paliw odnawialnych, a teraz jako pierwsi będziemy produkować SAF na dużą skalę i cieszymy się, że British Airways jest naszym pierwszym klientem w Wielkiej Brytanii” – powiedział Cunningham. – Obecnie przetwarzamy prawie pół miliona litrów zrównoważonych surowców odpadowych dziennie, a to dopiero początek. Rynki produktów niskoemisyjnych rosną, a ta umowa pokazuje, że jesteśmy w stanie je dostarczać”.
400 mln dolarów na rozwój SAF
W ubiegłym roku firma Phillips 66 Limited zainwestowała znacznie w rozszerzenie produkcji paliw z surowców odpadowych. Inwestycja jest częścią szerszego planu transformacji energetycznej. Spółka macierzysta linii lotniczych, International Airlines Group (IAG), pierwsza grupa lotnicza na świecie, która zobowiązała się do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2050 roku, w ciągu najbliższych 20 lat zainwestuje 400 milionów dolarów w rozwój SAF.
Rynek biogazu i biometanu – najnowszy numer:
Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!
Źródło i zdjęcie: British Airways