Polscy przedstawiciele nauki i biznesu pomogą zastąpić paliwa kopalne. Umożliwią to e-paliwa, dla których technologia będzie opracowywana wspólnie przez Orlen, Politechnikę Warszawską i Akademią Górniczo-Hutniczą w Krakowie. W środę podpisano umowę, tym samym rozpoczynając prace nad projektem.

Reklama

W ramach współpracy przewidziano wspólne starania o pozyskiwanie dofinansowań ze środków krajowych i europejskich, wsparcie merytoryczne w zakresie tworzenia infrastruktury badawczej oraz wykorzystywanie udostępnionych przez uczelnie narzędzi modelowania procesów technologicznych. Docelowo uczelnie podejmą się też kształcenia przyszłych kadr.

Nagląca potrzeba zmian

– Wkrótce ORLEN będzie musiał sprostać zapotrzebowaniu na paliwa odnawialne pochodzenia niebiologicznego (RFNBO), wynikającym z europejskich regulacji tj. RED III i ReFuelEU Aviation. Analizujemy już potencjalne inwestycje związane z produkcją syntetycznego paliwa lotniczego e-SAF RFNBO – mówi Marcin Wasilewski, Członek Zarządu ds. Technologii w Orlen.


Czytaj też: BioLNG wyznacza kierunek dla transportu przyszłości


Efektem porozumienia ma być powstanie Pracowni Paliw Syntetycznych, w której weryfikowane będą rozwiązania oferowane przez rynek. Orlen chce analizować poszczególne etapy produkcji e-paliw, a uczelnie zapewnią wsparcie merytoryczne dla tego procesu.

– Nadrzędnym celem jest rozwój własnego know-how oraz nabycie kompetencji w zakresie zastosowania nowych procesów oraz technologii, co ułatwi podejmowanie decyzji inwestycyjnych i operacyjnych w przyszłości – wyjaśnia Marcin Wasilewski.

Wymiana eksperckiej wiedzy pozwoli na poszukiwanie najbardziej efektywnych rozwiązań technologicznych. Dzięki współpracy biznesu i nauki podniesione zostaną kompetencje pracowników Orlen, a także możliwe będzie realizowanie projektów naukowo-badawczych.

E-paliwa odpowiedzią na kryzys klimatyczny

Szczególnym obszarem wspólnych działań ma stać się paliwo syntetyczne dla samolotów. W październiku 2023 r. UE przyjęła w ramach pakietu Fit for 55 rozporządzenie ReFuelEU Aviation. W dokumencie ustalono obowiązkowy poziom udziału zrównoważonych paliw w lotnictwie (SAF). Od 1 stycznia br. mają on wynosić 2%, w 2030 r. 6%, a w 2035 r. – 20%. Ostateczny cel to 70% do 2050 r. W Polsce to rozporządzenie objęło osiem portów lotniczych. Orlen chce opracować własne technologie, które przyczynią się do realizacji tych progów.


Czytaj też: Obowiązkowe Strefy Czystego Transportu. Czy Polska jest na to gotowa?


E-paliwa produkuje się jako połączenie zielonego wodoru i biogenicznego dwutlenku węgla. W tym celu można wykorzystać np. elektrolizer funkcjonujący przy farmie wiatrowej lub słonecznej oraz CO2 pochodzące z uzdatniania biogazu do biometanu czy wychwytu tego gazu w ramach CCU. Zaletą paliw syntetycznych jest fakt, że mogą zastępować paliwa kopalne bez konieczności modyfikowania spalinowych silników.

Biomasa i paliwa alternatywne. Czytaj w internecie

Źródło i zdjęcie: Orlen

Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE