Coca-Cola wykonała właśnie kolejny milowy krok w stronę zrównoważonego rozwoju. Korporacja zaprezentowała pierwszą w historii butelkę wykonaną w 100% z plastiku pochodzenia roślinnego. Dotychczas wyprodukowano około 900 prototypowych butelek.

Reklama

Innowacyjne technologie

– Od wielu lat współpracujemy z partnerami technologicznymi, aby opracować odpowiednie technologie, w celu stworzenia butelki w 100% wykonanej z materiałów pochodzenia roślinnego, dążąc do jak najniższego śladu węglowego. To ekscytujące, że dotarliśmy do punktu, w którym te technologie są dostępne i mogą być wykorzystane — powiedziała Nancy Quan, dyrektor ds. technicznych i innowacji w The Coca‑Cola Company.

PlantBottle™ – butelka z roślinnego plastiku

Produkowana dotychczas butelka, którą Coca-Cola wprowadziła na rynek w 2009 roku zadebiutowała wówczas jako pierwsza na świecie nadająca się do recyklingu plastikowa butelka PET. Wykonano ją w 30% z materiałów pochodzenia roślinnego. Zaprezentowana ostatnio przez koncern PlantBottle™ różni od niej to, że jest w 100% wykonana z materiałów pochodzenia roślinnego. Z wyłączeniem nakrętki i etykiety.

Nową prototypową butelkę Coca-Coli wykonano przy użyciu innowacyjnych technologii, które, jak zapewnia firma, można bez problemów wdrożyć do produkcji. Czy to oznacza, że roślinne butelki zastąpią dotychczasowe opakowania? Czy rzeczywiście możemy spodziewać się komercjalizacji technologii? Tego jeszcze nie wiadomo. Wiadomo za to, że opakowanie PlantBottle™ podlega recyklingowi jak tradycyjny PET, jednak ma mniejszy wpływ na planetę. Nową prototypową butelkę Coca-Coli wykonano z roślinnego paraksylenu (bPX) pochodzącego z cukru z kukurydzy. Następnie materiał jest przekształcany w kwas tereftalowy (bPTA).


Czytaj też: W Kenii wytwarzają cegły z plastikowych odpadów


Współdziałanie kluczem do sukcesu

Koncern zapewnia, że w ramach współdziałania na rzecz planety, chętnie udostępnia opracowane rozwiązania. Do tej pory Coca-Cola umożliwiła wykorzystanie technologii wielu firmom — w tym Hainz czy Ford Fusion. W 2018 r. firma  szerzej udostępniła PlantBottle™ IP  konkurentom z branży napojów, aby zwiększyć popyt i obniżyć ceny.

 – Naszym celem jest opracowanie zrównoważonych rozwiązań dla całej branży. Chcemy, aby inne firmy dołączyły do ​​nas i wspólnie posuwały się naprzód. Nie postrzegamy materiałów odnawialnych lub pochodzących z recyklingu jako obszarów, w których chcemy uzyskać przewagę konkurencyjną”. – powiedziała Dana Breed, Global R&D Director, Packaging and Sustainability.

„Świat bez odpadów”

W ramach strategii „Świat bez odpadów” Coca-Cola pracuje nad tym, by wszystkie opakowania uczynić bardziej ekologicznymi. W tym celu maksymalnie wykorzystuje materiały pochodzące z recyklingu. Do 2030 roku firma zobowiązała się do odzyskania równowartości każdej sprzedanej butelki, tak by opakowania nie były już odpadem, ale zostały przetworzone na nowe.

– Podejmujemy znaczące kroki w celu ograniczenia użycia plastiku na bazie ropy naftowej, podążając w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym i wspierając wspólną ambicję zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2050 r.” – podsumowała Nancy Quan.

 

Magazyn Biomasa. Sprawdź poniżej:

Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!

źródło, zdjęcie: coca-colacompany.com

Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE