9 mln zł na autobusy elektryczne od NFOŚiGW dla Sieradza

autobusy elektryczne

Mieszkańcy Sieradza wkrótce pojadą zeroemisyjnymi autobusami elektrycznymi. Dofinansowanie NFOŚiGW w wysokości przeszło 9 mln zł zostanie przeznaczone na zakup 6 autobusów elektrycznych. W mieście powstaną też 3 stacje ładowania.

Modernizacja komunikacji miejskiej w Sieradzu

Modernizacja floty komunikacji miejskiej w Sieradzu będzie współfinansowana w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” i obejmie zakup sześciu bezemisyjnych autobusów elektrycznych, zasilanych z baterii pojazdów kategorii M3 – BEV (Battery Electric Vehicle) o mocy 140 kW, nowoczesnych, wygodnych i dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych.

 – Wsparcie finansowe ze środków publicznych kierujemy zwłaszcza do miast średnich i małych, które mają ograniczone możliwości rozwoju społeczno-gospodarczego, a na dodatek mierzą się takimi problemami współczesności, jak smog, emisja dwutlenku węgla, a także ze zjawiskiem wykluczenia transportowego. Cieszymy się, że Sieradz i inne miasta w Polsce stawiają na rozwój „zielonej” komunikacji lokalnej, widząc w tym szansę swojego rozwoju społecznego i gospodarczego – mówiła szefowa resortu klimatu Anna Moskwa.


Czytaj też: Wodorowy NesoBus – „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza”


Autobusy elektryczne i stacje ładowania

W ramach sieradzkiego projektu, poza zakupem pojazdów, powstaną też stacje ładowania. Zakupione autobusy elektryczne ładowane będą systemem typu plug-in – ładowarką stacjonarną o mocy wyjściowej 80 kW, z podziałem na dwa stanowiska ładowania po 40kW. Dodatkowo zostanie przeszkolonych 14 osób, w tym 12 kierowców i 2 pracowników zaplecza technicznego z obsługi autobusów elektrycznych.

– Poprzez program „Zielony Transport Publiczny” wspieramy ekologiczną komunikację publiczną w całym kraju, wychodząc z założenia, że możliwość korzystania z nowoczesnego, zeroemisyjnego transportu zbiorowego powinni mieć wszyscy Polacy, również mieszkańcy mniejszych miast, takich jak Sieradz – zaznacza wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Paweł Mirowski. – W nowej odsłonie programu „ZTP” wprowadziliśmy preferencje dla samorządów, które chcą rozwijać „zieloną” komunikację miejską i podmiejską. – dodaje wiceszef NFOŚiGW.

Wypada dodać, że Sieradz to jeden z głównych ośrodków w województwie łódzkim, ważny węzeł drogowy, przez który przebiegają trasy krajowe nr: 12 i 83 oraz S8.  Autobusy miejskie kursują tam od 1976 r. i obecnie działa 12 linii, w tym 10 miejskich i 2 międzymiastowe. Przestawienie komunikacji zbiorowej na zeroemisyjną to jeden z głównych celów inwestycyjnych sieradzkiego samorządu.

Całkowity koszt projektu 15,4 mln zł

Koszty całkowite projektu pn. „Zakup i wymiana autobusów w MPK Sieradz w celu osiągnięcia niskoemisyjnej i zrównoważonej mobilności miejskiej – etap III” wyniosą 15,4 mln zł, w tym 12,5 mln kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją inwestycji i zakupami inwestycyjnymi. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekaże na powyższe przedsięwzięcie 9,7 mln zł bezzwrotnej dotacji w ramach programu „ZTP”.

Głównym założeniem inwestycji zaplanowanej przez MPK w Sieradzu Sp. z o. o. jest zmniejszenie stężenia zanieczyszczeń w ciągach komunikacyjnych miasta, w tym zmniejszenie emisji dwutlenku węgla (170 ton/rok), ograniczenie emisji tlenków azotu (1,86 tony/rok) oraz ograniczenie emisji pyłów PM10, czyli pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (0,04 tony/rok).

Zakończenie projektu przewidywane jest na 31 grudnia 2023 r.

Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:

Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!

źródło, zdjęcie: NFOŚiGW

This post is also available in: polski

ael