Mazda Mobile Carbon Capture to najnowsza technologia japońskiego koncernu. Dzięki niej silnik spalinowy filtruje i magazynuje CO2, aby maksymalnie ograniczyć emisje gazów cieplarnianych.
Nowy model Mazdy z systemem wychwytu dwutlenku węgla został zaprezentowany podczas targów Japan Mobility Show 2025. Co więcej – ostatnio Mazda 3 przetestowała tę technologię w wyścigu.
Samochód, jakiego jeszcze nie było
Przedstawiona w tym roku szerszej publiczności Mazda Vision X-Coupe to samochód o sporych gabarytach. Ma 5 m długości i prawie 2 m szerokości.
To luksusowy model dedykowany do użytku codziennego. Posiada napęd hybrydowy typu plug-in z silnikiem spalinowym Wankla. Ma aż 510 KM, a z pełnym bakiem może przejechać do 800 km lub 160 km w trybie EV.
3. Kongres Carbon Capture – sprawdź!
Najbardziej innowacyjny element zasilania to w tym przypadku paliwo. Baku nie zalewa się benzyną, ale rafinowanymi mikroalgami. Rośliny magazynują duże ilości olejów, które można przetworzyć na paliwo.
Drugim niecodziennym rozwiązaniem zaproponowanym przez inżynierów Mazdy jest system wychwytu CO2. Samochód zatrzymuje gaz cieplarniany zanim dojdzie do jego emisji do atmosfery. Wychwyt odbywa się będzie bezpośrednio z układu wydechowego, za pomocą porowatej struktury zeolitu. Następnie dwutlenek węgla zostaje skierowany do specjalnego zbiornika znajdującego się w pojeździe.
Wychwycony CO2 można wykorzystać na wiele sposobów – do produkcji materiałów węglowych lub jako gaz dostarczany roślinom w celu przyspieszenia ich wzrostu.
– Chociaż nadal istnieją pewne kwestie do rozwiązania, technologia ta została już przetestowana na poziomie eksperymentu demonstracyjnego, a obecnie przechodzimy do testów weryfikacyjnych na pełną skalę, których celem jest komercjalizacja – mówi Kazuo Ichikawa, dyrektor ds. badań nad technologiami środowiskowymi nowej generacji w Maździe.
Te problemy to m.in. zwiększona masa pojazdu, co wynika z dołączenia nowych elementów czy dobranie optymalnej temperatury spalin, aby wychwyt CO2 był jak najbardziej efektywny. Samo zastosowanie zeolitów także prowadzi do pewnych wyzwań. To skały pochodzenia wulkanicznego, które dzięki porowatej strukturze są w stanie pochłaniać metale ciężkie czy toksyny. W miarę ich zużycia, coraz ulegają zapychaniu. Można je oczyścić i wykorzystywać wtórnie, jednak nadal oznacza to dodatkowy element eksploatacyjny pojazdu.
Jak informuje Mazda – wykorzystanie paliwa z mikrkoalg zmniejsza emisje o 90%, a system wychwytu CO2 ogranicza je o kolejne 20%.
Testy praktyczne
Udało się już udowodnić, że ta technologia działa w praktyce. Podczas 7. rundy serii wyścigów Super Taikyu 2025 na torze Fuji International Speedway w Oyama w Japonii na torze pojawiła się Mazda 3 z systemem Mazda Mobile Carbon Capture.
Rozładunek statku z PKS – weź udział w wizycie studyjnej
– Podczas czterogodzinnego wyścigu nowe rozwiązanie Mazdy do wychwytywania dwutlenku węgla po raz pierwszy wykazało swoją zdolność do adsorpcji CO2 zawartego w spalinach w wymagających warunkach rywalizacji na torze wyścigowym. Mazda będzie kontynuować testy tej technologii w serii wyścigów Super Taikyu w przyszłym roku, dążąc do dalszego zwiększenia efektywności procesu wychwytywania CO2 – czytamy w komunikacie koncernu motoryzacyjnego.
Jeśli projekt Mazdy okaże się sukcesem, może to oznaczać znaczący postęp w dekarbonizacji transportu. Taka technologia zainteresowałaby wielu innych producentów aut.
Biomasa i paliwa alternatywne. Czytaj za darmo w internecie!
Zdjęcie: Mazda
Źródło: Mazda









![Motyka: „Biomasy w systemie ciepłowniczym będzie więcej” [WIDEO] Miłosz Motyka](https://magazynbiomasa.pl/wp-content/uploads/2025/11/Milosz-Motyka-218x150.jpeg)






























