Branża biometanu wreszcie wchodzi na agendę rządu. Na system wsparcia dla instalacji powyżej 1 MW inwestorzy czekali od czasu sierpniowego weta ustawy wiatrakowej. Pojawiła się propozycja 20-letnich kontraktów różnicowych. To może być game changer dla OZE w Polsce.

Reklama

We wtorek w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawiała się nowelizacja ustawy o OZE. Projekt otrzymał numer UD332. Jak informują autorzy „jego głównym celem jest rozwój rynku biogazu, biogazu rolniczego i biometanu”.

Liczne zmiany dla biogazu i biometanu

Przedstawiona nowelizacjaa powtarza propozycje, jakie znalazły się w ustawie wiatrakowej. Już wcześniej Ministerstwo Klimatu i środowiska informowało, że kształt przepisów będzie zbliżony ze względu na zaawansowany stan prac nad poprzednim dokumentem. W ocenie resortu koncepcje związane z systemem wsparcia czy gazociągami bezpośrednimi były szeroko konsultowane w branży, dlatego nie ma potrzeby ich ponownej analizy.


10. Kongres Biogazu – sprawdź!


W obszarze biogazu i biometanu w ustawie przedstawiono nastepujące obszary:

  • wprowadzenie systemu wsparcia dla biometanu w instalacjach o mocy zainstalowanej elektrycznej większej niż 1 MW;
  • wprowadzenie definicji oraz określenie zasad funkcjonowania gazociągu bezpośredniego biogazu, biogazu rolniczego lub biometanu;
  • doprecyzowania w rozliczaniu wytwórcy biometanu z operatorem energii odnawialnej;
  • umożliwienie lokalizowania biogazowni rolniczych o mocy zainstalowanej elektrycznej większej niż 1 MW na podstawie uchwały rady gminy;
  • liberalizacja systemu aukcyjnego dla źródeł paliwowych; 
  • weryfikacja danych wytwórców energii elektrycznej z biogazu rolniczego, ciepła z biogazu rolniczego lub biogazu rolniczego w mikroinstalacji biogazu rolniczego przez Operatora Rozliczeń Energii Odnawialnej (OREO).

Zmiany ustawy o OZE zakładają także korektę błędnych odesłań w aktach prawnych do świadectw pochodzenia biogazu rolniczego, tzw. brązowych certyfikatów.

Ponadto analizie zostanie poddana stawka dopłat do ceny rynkowej (FIP), którą obecnie ocenia się jako zbyt niską. Zmiany obejmą także szersze problemy dotyczące OZE, np. brak możliwości zaliczenia energii elektrycznej wyprodukowanej w okresach cen ujemnych na potrzeby rozliczenia obowiązku sprzedaży w ramach systemu aukcyjnego.

Jak będzie działać nowy system wsparcia?


Czytaj też: Ukraina zaleje europejski rynek tanim biometanem?


Najważniejsze założenia aukcyjnego systemu wsparcia dla biometanu:

  • Prezes Urzędu Regulacji Energetyki (URE) będzie odpowiedzialny za ogłaszanie, przeprowadzanie i rozstrzyganie aukcji – na zasadach analogicznych jak ma to obecnie miejsce w ramach systemu aukcyjnego dla wytwarzania energii elektrycznej w odnawialnych źródłach energii;
  • ze wsparcia może korzystać wytwórca biometanu w instalacji OZE, który wprowadza to paliwo gazowe do sieci gazowej;
  • wsparcie może być łączone ze wsparciem inwestycyjnym (np. dotacje i pożyczki Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej) i podlega regule kumulacji (tj. uzyskanie wsparcia inwestycyjnego pomniejsza cenę biometanu wynikającą ze złożonej oferty w aukcji);
  • wsparcie jest udzielane w formie kontraktu różnicowego realizowanego w oparciu o ofertę złożoną w aukcji (poprzedzone preselekcją) dla cen referencyjnych przypisanych do instalacji OZE w dwóch przedziałach mocowych;
  • wsparcie będzie przysługiwało w maksymalnie 20-letnim okresie wsparcia (podobnie jak ma to obecnie miejsce w przypadku wsparcia w systemie dopłat do ceny rynkowej – FIP dla biometanu);
  • wytwórcy objęci wsparciem mają obowiązek rozpoczęcia wytwarzania biometanu w terminie 4 lat od dnia rozstrzygnięcia aukcji.

Zdjęcie: Archiwum Magazynu Biomasa

Źródło: gov

Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE