Od 1 lipca działa pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu. Popularne w Europie rozwiązanie na rodzimym gruncie testuje Warszawa, gdzie na wyznaczonym obszarze został ograniczony ruch pojazdów niespełniających norm emisji spalin. Maciej Płatek, Prezes Zarządu Electroride wyjaśnia, czym są Strefy Czystego Transportu i jak wpływają na wybory transportowe kierowców.
Strefa Czystego Transportu jest jednym z rozwiązań wdrażancych w ramach europejskiej polityki klimatycznej. UE zobowiązała się do redukcji emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55% do 2030 roku (w porównaniu do poziomów z 1990 roku) oraz osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku. SCT wspierają te cele poprzez zmniejszenie emisji z sektora transportu. W Polsce zmiany są dopiero na etapie wdrożenia – w Warszawie SCT obowiązuje od 1 lipca, Kraków natomiast przesunął o rok pierwotny termin wprowadzenia w mieście ograniczeń dla pojazdów niespełniających określonych norm emisji spalin, gdyż jak twierdzi nowy Prezydent, miasto nie jest jeszcze przygotowane na zmiany.
Strefa Czystego Transportu. Czy Polacy są za?
Choć wprowadzenie Stref Czystego Transportu wywołało dużo kontrowersji i wielu Polaków było sceptycznych, różne badania pokazują, że większość z nas popiera ten pomysł. Według władz Warszawy niemal 70% dorosłych mieszkańców miasta jest pozytywnie nastawionych do zmian. W Krakowie z kolei, według niezależnego badania przeprowadzonego przez Research Collective dla Clean Air Fund. poparcie dla utworzenia SCT jest nieco niższe, ale wciąż popiera je ponad połowa respondentów (54 proc.).
Nie bez znaczenia jest również coraz większa świadomość ekologiczna Polaków, którzy coraz częściej podejmując decyzje zakupowe, skłaniają się ku bardziej zrównoważonym opcjom. Podobnie jest w przypadku środków komunikacji — społeczeństwo jest otwarte na nowe warianty mobilności, które pozwalają efektywnie się przemieszczać i nie mają negatywnego wpływu na jakość powietrza w miastach.
Nowoczesne rozwiązania transportowe
Polityka UE wyznacza kierunki w redukcji emisji CO2 i efektywnie promuje różnego rodzaju alternatywy dla tradycyjnych pojazdów spalinowych. Szeroko rozumiana elektromobilność jest jednym z najważniejszych elementów transformacji komunikacyjnej w Unii.
Jednym z najszybciej rozwijających się trendów jest mikromobilność, która coraz częściej wykorzystywana jest jako środek transportu tzw. pierwszej i ostatniej mili. Zeroemisyjne pojazdy jak e-hulajnogi, e-skutery czy elektryczne microcary są coraz chętniej wybierane, szczególnie w dużych miastach. Wjazd i postój w Strefach Czystego Transportu jest dla nich bezpłatny.
Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego w maju rejestracje elektrycznych jednośladów wzrosły o 16% w porównaniu rdr., a szczególnie elektrycznych motorowerów: +19%. W porównaniu do rejestracji samochodów elektrycznych, które zanotowały ponad 5% spadek rdr. wyraźnie widać, że zainteresowanie tego rodzaju rozwiązaniami jest coraz większe. Wprowadzenie Stref Czystego Transportu dodatkowo spotęguje ten trend, promując korzystanie z alternatywnych form transportu. Dzięki nim miasta stają się bardziej przyjazne dla środowiska i mieszkańców.
Wprowadzenie SCT jest ważnym krokiem w kierunku zrównoważonego transportu i walki z zanieczyszczeniem powietrza, a dodatkowo przyspieszy transformację rynku motoryzacyjnego. Konsumenci będą coraz częściej wybierać pojazdy elektryczne i rozwiązania mikromobilności, co wpłynie na jakość życia w miastach, redukcję zanieczyszczeń powietrza i hałasu.
Rynek biogazu i biometanu. Czytaj za darmo w internecie!
Electroride
zdjęcie: freepik