Branża biogazu i biometanu z niecierpliwością oczekuje wejścia w życie trzech ustaw: UC99, UC110 i UD485, które mają w znaczący sposób przyczynić się do jej rozwoju. Wiadomo już, że nie stanie się to w pierwszej połowie roku, a przedstawione projekty nie do końca odpowiadają na dotychczasowe postulaty inwestorów biogazowych.
Tylko do UC99, czyli „Projektu ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw”, w konsultacjach społecznych wpłynęło ponad 700 uwag (spisanych na 935 stronach!), a w ramach opiniowania aż 248 – od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), Urzędu Regulacji Energetyki (URE), Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) i Konfederacji Lewiatan, , a nawet Młodzieżowej Rady Klimatycznej. Dokument ten przede wszystkim implementuje do polskiego porządku prawnego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z 2018 r. w sprawie promowania wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych (tzw. Dyrektywa RED II).
UC110 – „Projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw” dokonuje implementacji dyrektywy RED II w zakresie transportu poprzez m.in. określenie poziomów Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW) do 2030 r. i w okresie przejściowym, określenie limitów dla zastosowania biopaliw produkowanych z surowców spożywczych i paszowych (biokomponentów I generacji) do rozliczenia celu w transporcie oraz określenie minimalnego udziału biopaliw zaawansowanych w realizacji NCW w roku 2030, w tym biometanu wykorzystywanego w procesie produkcji paliw węglowodorowych. Trzeci ważny dla branży dokument to UD485 – „Projekt ustawy o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie biogazowni rolniczych”, który do połowy
kwietnia konsultowało 160 organizacji.
Wszystko, co musisz wiedzieć o biogazie. Sprawdź!
W przygotowanej przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi ustawie zaproponowano wprowadzenie wielu ułatwień, m.in. w procesie inwestycyjnym, a także w zakresie wydania warunków przyłączenia biogazowni rolniczej do sieci, w wykorzystaniu lokalnego potencjału substratu (nie będzie wymagane przeprowadzenie określonej procedury administracyjnej przed odpowiednim marszałkiem województwa w przedmiocie uznania danej substancji za produkt uboczny), a także ułatwień w kwestii wykorzystania produktu pofermentacyjnego, który będzie mógł być wprowadzany do obrotu bez konieczności uzyskania pozwolenia ministra właściwego do spraw rolnictwa.
Wszystkie trzy projekty ustaw znajdują się na różnych etapach procedowania.
Komplementarność i kompletność projektów Opinie co do tego, czy projekty ustaw spełniają postulaty branży, która od lat walczyła o uproszczenie przepisów i wprowadzenie ułatwień inwestycyjnych są różne, choć przeważają pozytywne – zaznaczając, że zmiany idą w dobrym kierunku.
To tylko fragment artykułu. Całym przeczytasz w Magazynie Biomasa. W internecie za darmo:
Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!