PKP Energetyka inwestuje w system do magazynowania energii oparty o wodór produkowany dzięki energii z farmy słonecznej, który powstanie przy podstacji trakcyjnej Garbce. Wytworzony w ten sposób „zielony wodór” będzie wykorzystywany na potrzeby kolei. Uruchomienie instalacji wartej ponad 3 miliony złotych zaplanowano na 2023 rok.

„Zielony” wodór dla kolei

Inwestycja o wartości ponad 3 milionów złotych pozwoli wytwarzać, magazynować i wykorzystywać „zielony” wodór na potrzeby kolei. Wodór będzie w 100 proc. uzyskiwany w procesie elektrolizy zasilanej energią pochodzącą ze słońca. Instalacja powstająca w ramach projektu B+R ma za zadanie potwierdzić możliwość wykorzystywania magazynów wodorowych do zasilania kolei w przyszłości.

Reklama

Celem budowy systemu jest zmagazynowanie całości energii wyprodukowanej przez farmę słoneczną i niewykorzystanej na bieżące cele trakcyjne. Wodorowy układ produkcji i magazynowania energii będzie składał się z elektrolizera, który przekształca energię pozyskaną ze słońca na wodór, systemu magazynowania wodoru, jak również z ogniwa paliwowego, zamieniającego wodór na energię elektryczną.


Czytaj też: „Zielony” wodór z biometanu. Perspektywiczny sektor OZE


Zielona Kolej

Zgodnie z planem, już za rok PKP Energetyka będzie mogła jako pierwsza w Polsce realnie korzystać z tego pionierskiego systemu. Pozwoli on jednorazowo magazynować do 23 kg wodoru przy mocach poszczególnych komponentów określanych na: 36 kW dla elektrolizera, 20 kW dla mocy ogniw paliwowych oraz ok. 150 kWp dla farmy słonecznej.

– W PKP Energetyka konsekwentnie wdrażamy w życie naszą misję „Wspierania rozwoju polskiej kolei”. Nasza branża przechodzi obecnie transformację energetyczną, którą realizujemy głównie poprzez program Zielona Kolej®. Jego celem jest przejście zasilania kolei w 85% na OZE do 2030 r. Docelowo chcemy, żeby pozostałe 15% również było „zielone”. Dlatego sukcesywnie inwestujemy w nowoczesne rozwiązania badawczo-rozwojowe przybliżające nas realnie do tego celu – mówi Piotr Obrycki, dyrektor Biura Badań i Rozwoju, PKP Energetyka.

Nowoczesna i wielofunkcyjna podstacja trakcyjna w Garbcach

Realizowany układ wodorowy to istotny komponent w ramach podstacji trakcyjnej w Garbcach. Razem z istniejącym bateryjnym magazynem energii, a także z farmą fotowoltaiczną stworzy wyjątkowy ekosystem instalacji wytwarzających i dostarczających energię dedykowaną kolei.

Dzięki realizacji tego projektu powstanie nowoczesna i wielofunkcyjna podstacja trakcyjna. Zagwarantuje ona nie tylko bezpieczeństwo i stabilność działania systemu zasilającego kolej. Będzie także przyjazna dla środowiska.

System powstanie we współpracy ze spółką SBB ENERGY S.A. z Opola.

O perspektywach rozwoju „zielonego wodoru” w Polsce będziemy mówić podczas V Narodowego Kongresu Biometanu 30-31 maja w Warszawie. Zarejestruj się już dziś!

Rynek biogazu i biometanu:

Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!

źródło: PKP Energetyka

zdjęcie: gov.pl

Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE