Jak przebiegła 12. edycja targów Progetto Fuoco? Jeśli wystawę w Weronie potraktować jak papierek lakmusowy dla sytuacji branży pelletowej w Europie, wniosek jest jeden – będą zmiany. Czy producenci są na nie gotowi?
Od 19 do 22 lutego oczy europejskiej i światowej branży pelletu zwrócone były na Weronę. To właśnie tu odbyły się najważniejsze targi poświęcone ogrzewaniu drewnem, biomasą i pelletem. Progetto Fuoco 2020 to ponad 60 tys. odwiedzających i prawie 800 wystawców. A wśród nich silna reprezentacja polskiej branży pelletowej.
Przez cztery targowe dni słowo „drewno” odmieniane było w Weronie przez wszystkie przypadki, bo PF to największa światowa wystawa poświęcona urządzeniom grzewczym na to ekologiczne paliwo: kotłom, piecom i kominkom. Ale nie tylko – „Projekt Ogień” to także najważniejsze branżowe wydarzenie dla producentów i dystrybutorów pelletu i brykietu, dostawców urządzeń i sprzętu do pozyskiwania i przetwarzania drewna oraz biomasy, a także producentów technologii do fabryk pelletu i dostawców dużych instalacji biomasowych. W Weronie nie zabrakło także bogatej oferty akcesoriów kominkowych i kotlarskich.
Polska branża pelletu na Progetto Fuoco
– Na Progetto Fuoco obecna była silna reprezentacja krajowej branży pelletowej. W ramach organizowanej przez „Magazyn Biomasa” Polskiej Strefy wystawiło się 10 firm: Dankros, Dortech, Energet, Heiztechnik, Kablonex, Kostrzewa, Krex, Nibe Biawar, Politrade i Rakoczy Stal – mówi Jolanta Kamińska z Biomass Media Group.
– Te przedsiębiorstwa po raz pierwszy były w Weronie z ofertą. Zależało im na zaprezentowaniu swoich produktów na włoskim rynku, nawiązaniu nowych relacji biznesowych i poszerzeniu rynków zbytu. Jestem przekonana, że wspólne stoisko pomogło w realizacji tych celów – dodaje J. Kamińska.
Poza wystawcami Polskiej Strefy na Progetto Fuoco byli obecni także m.in. przedstawiciele firm Barlinek, Bio Energy Group, Wirex, Tartak Olczyk, Defro Home, Toscana Poland czy Kratki.pl.
– Progetto Fuoco to uznana marka. Organizowane co dwa lata targi to dla profesjonalistów branży pelletowej „must be”. Po raz pierwszy w Weronie wystawia się tyle firm z Polski. To tylko potwierdza, jak istotny jest dla nich rynek włoski – podkreślał Maciej Roik z Biomass Media Group.
Branżę czekają zmiany
– Choć Progetto Fuoco to święto branży pelletowej, wyraźnie dało się odczuć obawy producentów co do kolejnych miesięcy. Branża się zmienia i mimo rosnącego globalnie zapotrzebowania na pellet drzewny, trzeba będzie się z tym zmierzyć. Coraz cieplejsze zimy, ofensywa Ameryki Północnej i krajów Bałtyckich, rosnący potencjał Rosji – na pewno krajowy sektor czeka jakieś przetasowanie, choć trudno jeszcze cokolwiek przesądzać – mówi Jolanta Kamińska.
– Jesteśmy na targach po raz 3. Czy tegoroczna edycja różni się czymś od poprzednich? Jest na pewno mniej odwiedzających i spadek zainteresowania pelletem – komentował Marcin Podsiadło z Bio Energy Group. – Brak zimy przełożył się nad duże nadwyżki granulatu u każdego z producentów. Jeśli chodzi o presję na obniżanie cen pelletu, rzeczywiście jest ona zauważalna, choć jeżeli ktoś produktu nie potrzebuje to go nie kupi, niezależnie jak niska będzie cena. Do transakcji nie dojdzie, a ceny nie da się już podnieść. Sądzę, że gdyby polityka cenowa była bardziej stabilna, wszyscy by na tym wygrali – podkreślał.
Podobne podejście prezentował Radosław Różański z firmy Energet: – Nigdy naszym sposobem na sukces w biznesie nie było obniżanie cen i chęć sprostania dewizie „najtańsi na rynku”. Mamy inne zalety: jesteśmy solidnym dostawcą, mamy duże doświadczenie i wiarygodność – mówił.
Temat ciepłej zimy, pełnych magazynów i pricingu przewijał się w rozmowach producentów pelletu bardzo często.
Kierunek – inspiracje
Progetto Fuoco to nowoczesna hybrydowa formuła łącząca klasyczne targi z pokazami maszyn na terenie zewnętrznym. Ale też ciekawostki branżowe, zapowiedzi nadchodzących trendów, liczne konferencje i szkolenia. I – jak co dwa lata – sporo nowości. W tym roku po raz pierwszy organizatorzy w ramach strefy Ecohouse pokazali ekologiczne rozwiązania, które można zastosować w budownictwie mieszkaniowym. Ekobudynki, efektywność energetyczna, ekologiczne ogrzewanie – to słowa klucze Ecohouse.
Tegoroczną premierową inicjatywą targów było „Give me fire” – konkurs dla startupów z całej Europy, którego tematem przewodnim były innowacyjne rozwiązania technologiczne w obszarze ogrzewania drewnem, biomasą i pelletem. 10 wyłonionych przez kapitułę konkursową firm zaprezentowało je w specjalnie przygotowanej „Wiosce innowacji”. Tam mogły w pełni przedstawić swoje produkty i ideę, jaka stała za ich stworzeniem.
– Progetto Fuoco to imponujące pod względem wielkości i oferty targi branżowe. Ogromnie cieszymy się, że w tym roku tak duża reprezentacja krajowej branży pojawiła się w Weronie. I nie chodzi tylko o wystawców, ale po prostu o gości z Polski. Obserwujemy, że z każdą edycją jest ich coraz więcej. To doskonała wiadomość – polski sektor pelletu profesjonalizuje się i jest gotowy zdobywać nowe rynki – podkreśla Jolanta Kamińska z Biomass Media Group.
– Cieszy mnie także sukces Polskiej Strefy. Po raz pierwszy organizowaliśmy wspólne stoisko krajowych wystawców, wśród których byli zarówno producenci pelletu, kotłów pelletowych jaki i dostawcy akcesoriów i opakowań dla branży kominkowej i pelletowej. Na pewno tę formułę będziemy rozwijać i doskonalić w kolejnych latach – deklaruje Jolanta Kamińska.
Od redakcji:
W momencie oddawania marcowego numeru „Magazynu Biomasa” z relacją z Progetto Fuoco do druku, Włochy zmagały się już z epidemią koronowirusa, a w Polsce zaczęto notować pierwsze przypadki osób zakażonych. Branża pelletowa jest bezpośrednio dotknięta przez tę sytuację, o czym piszemy m.in. w najnowszym numerze.
Chcesz wiedzieć więcej? Czytaj Magazyn Biomasa. ZA DARMO! Sprawdź:
Całe wydanie znajdziesz też tutaj. Dlatego kliknij i sprawdź!
Zdjęcia: Jolanta Kamińska, Maciej Kosiński
Newsletter
Bądź na bieżąco z branżą OZE