Po 530 dniach i ponad 180 tysiącach przejechanych kilometrów, dwa pierwsze na świecie pociągi wodorowe pomyślnie zakończyły oficjalnie fazę testową. Pociągi Coradia iLint, wyprodukowane przez Alstom realizowały przewozy pasażerskie od września 2018 r.


REKLAMA

Reklama

Począwszy od 2022 r. 14 pociągów Coradia iLint zastąpi spalinowe zespoły trakcyjne. Jako pierwsza zaufała technologii wodorowej Spółka dla Ruchu Regionalnego (LNVG) z Dolnej Saksonii. Zamówiła 14 składów Coradia iLint wraz z usługą serwisowania i dostawą paliwa wodorowego na 30 lat.

Alstom, jako jeden z czołowych producentów pojazdów kolejowych w Europie, dostarczy pociągi napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi dla LNVG. A także zapewni serwis pojazdów w swoim zakładzie w Salzgitter. Ponadto firma Linde, zajmująca się dystrybucją gazów, zbuduje i będzie obsługiwać stację tankowania wodoru dlapociągów, zlokalizowaną w pobliżu stacji Bremervoerde.

– Nasze dwa pociągi Coradia iLint udowodniły, że technologia ogniw wodorowych może być z powodzeniem stosowana w codziennej obsłudze składów pasażerskich. To dla nas ważna siła napędowa na drodze do bezemisyjnej i zrównoważonej mobilności w transporcie kolejowym. Podczas testów eksploatacyjnych pociągów wodorowych pozyskaliśmy także cenne dane. Posłużą nam do dalszego rozwoju technologii napędowej – Jörg Nikutta, Dyrektor Zarządzający na Niemcy i Austrię, Alstom Transport Deutschland GmbH.

Pierwszy operator na świecie

– Jesteśmy dumni, że jako pierwszy operator kolejowy na świecie, mamy możliwość obsługiwania dwóch pierwszych pociągów napędzanych ogniwami paliwowymi na sieci Weser-Elbe. Od samego początku nasi pasażerowie wykazywali duże zainteresowanie tymi pociągami i wykorzystaną w nich technologią wodorową. Oprócz bardzo niskiego poziomu hałasu, pociąg wodorowy osiągał znakomite wyniki jako pojazd bezemisyjny, co jest szczególnie istotne w obliczu zachodzących zmian klimatycznych. Co więcej, obsługa pociągów iLint była silnym motywatorem dla naszych maszynistów – Andreas Wagner, Kierownik Działu Kolei Regionalnej i Prokurent Spółki z o.o. Kolei i Działalności Przewozowej Elbe-Weser (evb).

– Alstom tworzy historię transportu opartego na wodorze. Projekt ma ogromne znaczenie dla polityki przemysłowej, która wykracza daleko poza Niemcy. Jesteśmy świadkami powstania pierwszego konkurencyjnego produktu wodorowego w dziedzinie mobilności wdrożonego na poziomie przemysłowym – dr Bernd Althusmann, Minister Gospodarki i Transportu Dolnej Saksonii

– Pociągi wodorowe mogą być eksploatowane w sposób czysty i przyjazny dla środowiska. To szczególnie istotne na liniach regionalnych, na których elektryfikacja jest nieekonomiczna lub obecnie jeszcze niedostępna. Oczekujemy więcej takich projektów – Enak Ferlemann, Parlamentarny Sekretarz Stanu w Federalnym Ministerstwie Transportu i Infrastruktury Cyfrowej.

O Coradia iLint

Coradia iLint to pierwszy na świecie pociąg pasażerski wyposażony w ogniwa paliwowe do przetwarzania wodoru w energię elektryczną. Pociąg jest w pełni bezemisyjny i cichy, a co najważniejsze emituje jedynie parę wodną i skroploną wodę. Pociąg został wyposażony w kilka innowacyjnych rozwiązań: technologię czystej konwersji energetycznej, umożliwiające elastyczne magazynowanie energii w bateriach oraz inteligentny system zarządzania mocą napędową i dostępną energią. Zaprojektowany specjalnie do użytku na niezelektryfikowanych trasach, zapewnia czystą i zrównoważoną obsługę linii kolejowych.

Chcesz wiedzieć więcej? Dlatego czytaj Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:


Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!

Źródło: contrust.pl
Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE