Już w tym roku indyjska firma Adani odda do eksploatacji pierwszy samochód ciężarowy zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi przeznaczony do wykorzystania w górnictwie.
Pilotaż
Nawiązanie współpracy oznacza wprowadzenie w Azji pierwszego planowanego wozu górniczego napędzanego wodorem. Prace demonstracyjne będą prowadzone przez AEL, spółkę zajmującą się zarówno działalnością górniczą, jak i rozwojem przedsięwzięć związanych z ekologicznym wodorem w zakresie zaopatrzenia, transportu i budowy infrastruktury do tankowania wodoru. Ballard – wiodący w branży producent silników na ogniwa paliwowe PEM, zapewni silnik na ogniwa paliwowe FCmoveTM dla wodorowej ciężarówki, z kolei Ashok Leyland – jeden z największych producentów autobusów na świecie, udostępni platformę pojazdu i zapewni wsparcie techniczne. Wprowadzenie FCET na rynek indyjski planowane jest na rok 2023.
Zarejestruj się na Warsztaty biometanowe w Przybrodzie
50 miliardów dolarów na zielony wodór
Grupa Adani planuje zainwestować ponad 50 miliardów dolarów w ciągu najbliższych dziesięciu lat w technologię „zielonego wodoru” i związane z nią ekosystemy, odpowiadające zdolnościom produkcyjnym do 3 milionów ton tego ekologicznego surowca rocznie.
„Ten nowatorski i ambitny projekt z zakresu ekologicznego wodoru stanowi poważną zapowiedź przyszłej samowystarczalności energetycznej Indii i jest zgodny z wizją Gautama Adaniego, prezesa Adani Group, dotyczącą przyspieszenia wykorzystania technologii ogniw paliwowych zasilanych wodorem w komercyjnym systemie transportowym. Takie doświadczenie w obsłudze wodoru jako paliwa dla floty handlowej nie tylko zwiastuje nadejście technologii wodorowej dla sektora górniczego i logistycznego w kraju, jak również umożliwi innym przedsiębiorstwom wybór długoterminowych, zrównoważonych rozwiązań w zakresie transformacji floty w portach, na lotniskach i w ich działalności przemysłowej” – powiedział Vinay Prakash, dyrektor Adani Enterprises Limited i prezes Adani Natural Resources.
Wodorowa ciężarówka
Napędzana wodorem ciężarówka górnicza będzie ważyła 55 ton, wyposażona zostanie w trzy zbiorniki na wodór, uzyska zasięg roboczy 200 km i będzie zasilana ogniwami paliwowymi PEM firmy Ballard o mocy 120 kW.
„Po podpisaniu w zeszłym roku protokołu ustaleń z Adani Group z zapałem kontynuujemy współpracę i cieszymy się z możliwości kooperacji z najnowocześniejszymi firmami, takimi jak Adani – powiedział Randy MacEwen, prezes zarządu Ballard Power Systems. – Nasza technologia stanowi silną propozycję o odpowiednim stosunku wartości do ceny dla pojazdów górniczych o dużej ładowności, ponieważ silniki o zerowej emisji zapewniają duży zasięg, szybkie tankowanie i znaczną ładowność” – dodaje.
„Firma Ashok Leyland jest pod wrażeniem współpracy z Adani i Ballard w celu wprowadzenia na rynek pojazdów użytkowych napędzanych ogniwami paliwowymi dla sektora górniczego i logistycznego w Indiach – powiedział dr N. Saravanan, dyrektor ds. technicznych Ashok Leyland. – Dzięki naszym osiągnięciom w opracowywaniu unikalnych i innowacyjnych produktów, wiedzy technologicznej firmy Ballard w zakresie ogniw paliwowych oraz niezachwianemu zaangażowaniu firmy Adani w rozwój technologii wodorowych, Indie dysponują ogromną szansą na dekarbonizację zarówno transportu towarowego, jak i osobowego” – dodaje.
Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:
Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!
Źródło: Adani Group