Od 1 stycznia 2026 r. w Krakowie zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie mniej więcej połowę powierzchni miasta. To jedno z kluczowych działań, które ma poprawić jakość powietrza i warunki życia w stolicy Małopolski. 

Reklama

Uchwałę w sprawie ustanowienia Strefy Czystego Transportu w Krakowie radni przyjęli 12 czerwca, a 26 czerwca przepisy się uprawomocniły. Zaczną jednak obowiązywać dopiero za rok.

W całej Europie działa już ponad 300 Stref Czystego Transportu. Na ograniczanie wjazdu najstarszym pojazdom, emitującym najwięcej zanieczyszczeń decydują się także polskie miasta, bo transport drogowy jest odpowiedzialny za emisje pyłów zawieszonych PM10, PM2,5, a przede wszystkim rakotwórczych tlenków azotu (NOx). 


Obowiązkowe Strefy Czystego Transportu. Czy Polska jest na to gotowa?


W Krakowie w 2019 r. przeprowadzono pomiary realnej emisji spalin, które wykazały, że wprowadzenie Strefy Czystego Transportu skoncentrowanej na stopniowym wycofywaniu starszych pojazdów mogłoby znacznie zmniejszyć emisję szkodliwych dla zdrowia tlenków azotu (NOx) i przynieść wymierne korzyści dla jakości powietrza i życia. W szczególności chodzi o zakaz dla modeli benzynowych niespełniających minimum wymagań normy emisji Euro 3 oraz pojazdów z silnikiem Diesla niespełniających minimum wymagań normy emisji Euro 6.
Szacuje się, że po wejściu w życie strefy po 1 lipca 2026 r., w powietrzu w Krakowie będzie niemal o połowę mniej tlenków azotu (w porównaniu z 2019 r.). Spadek ilości pyłów ma być jeszcze większy i wynieść ok. 82 proc.

Początkowo Kraków chciał wprowadzić Strefę Czystego Transportu na obszarze całego miasta. Ostatecznie stanęło na objęciu nią 59 proc. powierzchni.

Zielona Gmina. Czytaj za darmo w internecie!

Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE