Autobusy Solaris Bus & Coach sp. z o.o. spotkać można niemal w całej Europie. Aktualnie Solaris elektryczny testowany jest na ulicach Aten. Natomiast hybrydowe autobusy z Bolechowa trafią do Reghin w Rumunii.


REKLAMA

Reklama

Autobus elektryczny marki Solaris przez kolejne dwa miesiące będzie testowany na ulicach Aten. Stolica Grecji sprawdza technologię elektryczną w regularnym ruchu pasażerskim, aby przygotować się do rosnącej elektryfikacji transportu miejskiego. W najbliższych miesiącach Ateny i Saloniki planują zakup 1300 autobusów, z których większość ma być elektryczna.

Solaris Ateny

Jeszcze bardziej optymistyczne wieści płyną z Rumunii. Przedstawiciele firmy Solaris Bus & Coach sp. z o.o. podpisali z przewoźnikiem Municipiului Reghin kontrakt na dostawę 10 autobusów z napędem hybrydowym Solaris Urbino 12 hybrid. Zgodnie z treścią umowy, dostawy dwunastometrowych autobusów do miasta Reghin zostaną zakończone w pierwszym kwartale 2022 roku. Całkowita wartość kontraktu wynosi prawie 17,5 mln RON (ok. 3,6 mln EUR).

Zamówione autobusy marki Solaris dla Rumunii będą posiadać szeregowy układ hybrydowy, składający się z elektrycznego silnika trakcyjnego o mocy 120 kW oraz silnika spalinowego o mocy 151 kW, spełniającego normy emisji spalin Euro 6. Jedną z głównych cech napędu jest możliwość odzyskania podczas hamowania energii kinetycznej. Ta z kolei zostaje później zamieniana w energię elektryczną i w tej postaci jest gromadzona przez magazyny energii, którymi są superkondensatory.

Kontrola pracy silnika

W pojazdach zostanie również zamontowany system Stop & Go, kontrolujący pracę silnika. System ten, podczas postoju na przystanku i otwarciu drzwi, sprawia, że następuje całkowite wyłączenie silnika spalinowego, który włącza się dopiero po wyczerpaniu energii w superkondensatorach. Pozwala to na znaczne obniżenie zużycia paliwa oraz emisji szkodliwych substancji w porównaniu do pojazdów z napędem konwencjonalnym.

Każdy z zamówionych autobusów pomieści 90 pasażerów, w tym 27 na miejscach siedzących. Dostęp do pojazdu został zaplanowany w układzie 2-2-2. Komfort jazdy zapewnią systemy ogrzewania oraz klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej, obejmujące również miejsce pracy kierowcy, a także tablice kierunkowe. Kierowcy będą mogli skorzystać z podwójnych portów USB, aby naładować swoje urządzenia elektroniczne podczas jazdy. Dla komfortu pasażerów przewidziano także system zapowiedzi głosowej. Solaris zastosuje w swoich pojazdach również szereg rozwiązań podnoszących bezpieczeństwo podróżnych oraz kierowców, jak chociażby system monitoringu wewnętrznego i zewnętrznego, a także dodatkową kamerę cofania.

Bezpieczeństwo w czasie pandemii

W dwunastometrowych pojazdach znajdą się rozwiązania dodatkowo podnoszące bezpieczeństwo podróżujących i kierowców w czasach pandemii. Klient z Rumunii zdecydował się m.in. na kabiny kierowcy typu zamkniętego, które pozwalają ograniczyć kontakt kierowców z pasażerami, zmniejszając tym samym ryzyko infekcji. Dodatkowo wyposażenie autobusów w system liczenia pasażerów z sensorami liczącymi przy każdych drzwiach pozwoli przewoźnikowi zbierać informacje o liczbie osób korzystających z poszczególnych kursów.

Dostawa hybryd do Reghin będzie pierwszą zrealizowaną przez firmę Solaris dla tego klienta. Jednak w samym tylko 2020 roku rumuńscy przewoźnicy z innych miast zamówili u producenta ponad 30 autobusów hybrydowych. Współpraca z operatorami transportu w Rumunii sięga już 2002 roku. Od tego czasu Solaris dostarczył do rumuńskich miast ponad 300 pojazdów, w tym ponad 40 autobusów z napędem elektrycznym do Kluż-Napoki.

Chcesz wiedzieć więcej? Dlatego czytaj Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:


Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!

Źródło: Solaris Bus & Coach sp. z o.o.
Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE