Szlak do największego i najpopularniejszego jeziora w Tatrach został wyremontowany na początku lipca. Surowiec do wykonania drogi do Morskiego Oka dostarczyła spółka LOTOS Asfalt. Nowa nawierzchnia umożliwi komfortową i bezpieczną wędrówkę wszystkim turystom.


REKLAMA

Reklama

Prace objęły odcinek o długości 1,7 km od Włosienicy do Schroniska PTTK nad Morskim Okiem. Lipcowy remont planowano na czerwiec, kiedy ruch turystyczny jest mniejszy. Niestety pandemia pokrzyżowała zamiary władz Tatrzańskiego Parku Narodowego, a prac nie można było odkładać na później. Dzięki zastosowaniu technologii asfaltowej, remont został zrealizowany w rekordowym czasie 3 dni. Żadna inna technologia nie daje tak optymalnych korzyści.

Nawierzchnie asfaltowe są nie tylko tanie i szybkie w budowaniu, ale także najtrwalsze oraz najbardziej odporne na działanie czynników atmosferycznych, takich jak woda i mróz. Są również najbardziej komfortowe dla użytkowników – m.in. dzięki równości oraz związanej z tym redukcji hałasu. Nowa droga umożliwi komfortową wędrówkę wszystkim turystom. Będzie to szczególne ułatwienie dla osób niepełnosprawnych, rodziców z wózkami dziecięcymi, osób starszych czy służb ratowniczych.

Ekologiczny asfalt

W mieszankach mineralno-asfaltowych zawartość kruszywa stanowi około 95 proc., a asfaltu jedynie 5 proc. Wszystkie te materiały są pochodzenia naturalnego. Asfalt jest produktem pochodzącym z przerobu ropy naftowej i neutralnym dla środowiska. Nawierzchnie asfaltowe w 100 procentach poddają się recyklingowi. Można je ponownie wykorzystać po latach, przy odbudowie tej samej drogi i chronić tym samym zużycie surowców naturalnych. Takie drogi są też bezkonkurencyjne pod kątem niskiego poziomu emisji CO2.

Morskie Oko2

Z uwagi na duże pochylenie terenu i spadki, warstwy asfaltowe stanowią znakomitą ochronę i zabezpieczenie przed rozmywaniem gruntu w czasie silnych opadów i wiosennych roztopów. Nie przez przypadek asfalt stosuje się między innymi do uszczelniania zbiorników wodnych czy umacniania nabrzeży w portach. Dodatkowym atutem proekologicznym jest zastosowanie w warstwie ścieralnej tatrzańskiej drogi gotowego asfaltu WMA (Warm Mix Asphalt) do technologii „na ciepło”. Dzięki temu, zredukowana została nie tylko energia produkcji, ale też czas wybudowania i zagęszczenia nawierzchni.

Remont drogi na Morskie Oko wykonało Podhalańskie Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe S.A.

Chcesz wiedzieć więcej? Dlatego czytaj Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:


Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!

Źródło: Lotos
Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE