Deglomeracja wyprowadzi kilka urzędów z Warszawy? Już wkrótce powinniśmy dowiedzieć się, jak będzie wyglądała proponowana przez MPiT deglomeracja oraz związana z nią alokacja niektórych urzędów centralnych, które mają być przeniesione ze stolicy do byłych miast wojewódzkich. Raport na ten temat ministerstwo opublikowało już miesiąc temu. Na czele listy urzędów, które czeka „wyprowadzka” z Warszawy jest Urząd Regulacji Energetyki, ale także Urząd Zamówień Publicznych, Urząd Dozoru Technicznego, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa i wiele innych.
Jak konkretnie wyglądać będzie deglomeracja państwa? Zagadnienie to ma szczegółowo opracować Międzyresortowy Zespół ds. Zrównoważonego Rozwoju Miast, w którego skład wejdą przedstawiciele resortów: inwestycji i rozwoju, infrastruktury, środowiska oraz przedsiębiorczości oraz zaproszeni przedstawiciele samorządów, organizacji pozarządowych oraz eksperci. Tak zapowiadała w połowie lipca minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz. Podczas wizyty w Poznaniu, w której towarzyszył jej wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin, przedstawiła raport dot. deglomeracji.
– Dynamiczny rozwój głównych ośrodków miejskich w Polsce, nierzadko przypadkowy, to ogromne i pilne wyzwanie, które wymaga zgranych działań na poziomie centralnym i samorządowym. Przy okazji chcemy też stworzyć dobre standardy, które przyczynią się do poprawy jakości życia w miastach – mówiła minister.
W Polsce jest 107 urzędów centralnych,
- Tylko 14 z nich jest zlokalizowanych poza Warszawą,
- Co najmniej 31 urzędów centralnych potencjalnie mogłoby mieć swoją siedzibę poza Warszawą
– to wnioski z raportu „Uwarunkowania delokalizacji centralnych urzędów w Polsce”, przygotowanego przez ekspertów na zlecenie Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.
RAPORT tutaj:
Pobierz “Raport_MPiT_Deglomeracja_20190712a.pdf” Raport_MPiT_Deglomeracja_20190712a.pdf – Pobrano 427 razy – 13,42 MB– Deglomeracja nie polega jedynie na przeniesieniu urzędów centralnych do innych miast niż Warszawa. To służy przede wszystkim pobudzeniu lokalnego rozwoju i lokalnej przedsiębiorczości – podkreśliła minister Emilewicz.
Tezy raportu dot. delokalizacji – miasta
Głównymi beneficjentami programu mają być 33 miasta, które niegdyś były miastami wojewódzkimi. Miasta, do których przenoszone będą urzędów powinny spełniać kryteria:
- efektywności (niższe koszty funkcjonowania, zapewnienie wykwalifikowanych kadr)
- spójności (priorytet dla miejsc z największą liczbą wyzwań rozwojowych).
Zgodnie z Koncepcją Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, funkcje o charakterze krajowym powinny pełnić:
- miasta o podstawowym znaczeniu dla struktury osadniczej: Warszawa, Kraków, Gdańsk-Gdynia, Wrocław, Poznań, Katowice – Aglomeracja Górnośląska, Łódź, Szczecin, Bydgoszcz z Toruniem i Lublin;
- pozostałe ośrodki wojewódzkie pełniące szereg funkcji krajowych: Białystok, Gorzów Wielkopolski, Kielce, Olsztyn, Opole, Rzeszów, Zielona Góra;
- ośrodki o znaczeniu regionalnym połączone węzłami z główną siecią osadniczą: Częstochowa, Radom, Bielsko-Biała, Rybnik, Płock, Elbląg, Wałbrzych, Włocławek, Tarnów, Kalisz z Ostrowem Wlkp., Koszalin, Legnica, Grudziądz, Słupsk.
Tezy raportu dot. delokalizacji – urzędy
Które urzędy przenieść poza Warszawę? Raport MPiT skupia się na centralnych organach administracji rządowej, które podlegają poszczególnym ministrom lub są przez nich nadzorowane. W wyniku analizy wybrano 31 urzędów centralnych, które potencjalnie najbardziej nadają się przeniesienia ze stolicy do któregoś z miast wojewódzkich.
Lista urzędów centralnych o najwyższych ocenach:
- Urząd Regulacji Energetyki
- Centrum Projektów Polska Cyfrowa
- Centralna Komisja Egzaminacyjna
- Urząd Komunikacji Elektronicznej
- Agencja Rezerw Materiałowych
- Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
- Główny Urząd Nadzoru Budowlanego
- Krajowy Zasób Nieruchomości
- Polski Instytut Sztuki Filmowej
- Urząd Zamówień Publicznych
- Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
- Urząd Dozoru Technicznego
- Biuro Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
- Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
- Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych
- Główny Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa
- Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
- Agencja Mienia Wojskowego
- Centralny Ośrodek Sportu
- Polska Agencja Antydopingowa
- Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska
- Państwowa Agencji Atomistyki
- Biuro Nasiennictwa Leśnego
- Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe w Warszawie.
- Główny Inspektor Farmaceutyczny
- Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia
- Narodowe Centrum Krwi
- Centrala Narodowego Fundusz Zdrowia
- Komenda Główna Straży Granicznej
- Centrum Personalizacji Dokumentów MSWiA
- Szef Obrony Cywilnej Kraju
Idea deglomeracji
Jak twierdzi resort u podstaw projektu deglomeracji i delokalizacji urzędów centralnych leżą dwa fundamentalne dokumenty strategiczne dotyczące polityki przestrzennej Polski. Pierwszym jest Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, a drugim Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR).
Oba określają główne cele działania: wzmacnianie konkurencyjności regionalnej oraz wspieranie spójności przestrzennej. Wpisuje się w nie również propozycja dekoncentracji administracji.