Adidas wykorzystuje plastikowe śmieci z oceanu do produkcji obuwia. Wkrótce na rynku pojawią się też buty do biegania w 100 proc. nadające się do recyclingu. Co roku na świecie produkowane są dziesiątki miliardów par butów. Ze względu na to, że wykonane są z różnych materiałów ich „odzysk” do tej pory był niemożliwy. Teraz to się zmienia.
Przełomem ma być polityka firmy Adidas, która realizuje „Loop Creation Process”. Pozwoli uzyskać w pełni nadające się do recyklingu obuwie.
FUTURECRAFT.LOOP to w 100 proc. nadające się do recyklingu obuwie do biegania. Może ono po wykorzystaniu zostać zwrócone do firmy, rozdrobnione i ponownie wykorzystane do stworzenia kolejnej pary. Adidas planuje wypuścić komercyjną linię w sezonie 2021.
Co ważne razem z organizacją Parley for the Oceans, adidas wprowadził w 2015 r. pierwszą koncepcję obuwia wyczynowego z cholewką wykonaną w całości z przędzy i włókien odzyskanych i poddanych recyklingowi z morskich odpadów plastikowych. W tym roku Adidas deklaruje wyprodukowanie 11 milionów par butów zawierających odzyskany plastik oceaniczny pozyskany w wyniku oczyszczania plaż i odległych wysp. Adidas chce iść jeszcze dalej…
– Wyjmowanie plastikowych odpadów z systemu to pierwszy krok, ale nie możemy się tam zatrzymać – powiedział Eric Liedtke, członek zarządu adidas, odpowiedzialny za Global Brands.
Co dzieje się z twoimi butami po ich zużyciu? Wyrzucasz je – z wyjątkiem tego, że ich nie ma. Są tylko wysypiska śmieci i spalarnie, a ostatecznie atmosfera zakrzepła nadmiarem węgla lub oceanów wypełnionych plastikowymi odpadami. Następnym krokiem jest całkowite zakończenie koncepcji „odpadów”. Naszym marzeniem jest, abyś ciągle nosił te same buty.
Jak to działa?
Po zakończeniu „pierwszego życia” obuwie zwracane jest do adidasa. Tam jest myte, mielone na granulki i stapiane w materiał, z którego produkowana jest nowa para. A wszystko to bez strat i bez wyrzucania, przy spełnieniu sportowych standardów. Tanyaradzwa Sahanga, Manager, Technology Innovation w adidas, skomentował:
Postanowiliśmy stworzyć nowy typ produktu, który możemy odzyskać, zmielić i ponownie zastosować w nowym produkcie adidas. Wiedzieliśmy, że jest to dalekosiężna wizja pod każdym względem; technicznie, a nawet behawioralnie! Były chwile, kiedy nie wydawało się, abyśmy mogli pokonać niektóre techniczne przeszkody – teraz dokonaliśmy pierwszego skoku, pole gry się zmieniło. Nie możemy samodzielnie tworzyć kolistej przyszłości, będziemy potrzebować siebie nawzajem. Cieszymy się, że ten pierwszy krok ożywa w ramach premiery beta.
– FUTURECRAFT to nasz etos designu i innowacji – powiedział Paul Gaudio, dyrektor kreatywny SVP i Future w adidas. – Chodzi o skrzyżowanie sztuki, nauki, technologii, ludzkości, inżynierii i rzemiosła. Stosuje kreatywność, aby wyobrazić sobie świat, który chcemy zobaczyć.
Adidas robi pierwszy krok
Buty FUTURECRAFT.LOOP pierwszej generacji są częścią globalnego programu beta realizowanego z 200 wiodącymi twórcami. adidas swoje nowe buty przetestuje, a ich użytkownicy podzielą się z firmą spostrzeżeniami, które zostaną wykorzystane przy produkcji modeli na 2021 rok.
Chcesz wiedzieć więcej? Czytaj Magazyn Biomasa. Sprawdź poniżej!
Źródło: adidas-group.com, mat. pras.
Newsletter
Bądź na bieżąco z branżą OZE