Warszawski Carrefour jako pierwszy sklep w Polsce wdraża u siebie system kaucyjny. Do specjalnego automatu można oddać trzy frakcje opakowań. W zamian otrzymuje się e-bon, za pomocą którego można dokonać płatności za zakupy w sklepie.
Oprócz Carrefoura, w pilotażowy projekt zaangażowały się także firma InPost, operator systemu akcyjnego (PolKa) i producent wody Muszynianka. Początkowo system będzie obejmował jedynie tę sieć sklepów i produkty z niej pochodzące.
Zamiast odpadów, nowa wartość
Zbiórka będzie się odbywać automatycznie, za pomocą butelkomatów. Mogą do nich trafić następujące produkty:
- szklane butelki zwrotne,
- butelki PET o pojemności do trzech litrów,
- puszki aluminiowe o pojemności do jednego litra.
Po włożeniu do niego opakowań napojów, butelkomat będzie wydawał e-bon. Jego wartość to 50 gr za butelkę szklaną i 5 gr za butelkę PET lub puszkę. Na razie realizacja bonu będzie możliwa jedynie na terenie sklepu Carrefour.
Czytaj dalej: Katalog dobrych praktyk w zbieraniu bioodpadów. Jak to robią inne kraje?
System kaucyjny w praktyce
Celem pilotażowego wdrożenia systemu jest analiza tego, jak zoptymalizować cały proces. Chodzi o testowanie automatycznych metod zbiórki, procesów logistycznych i ogólnej organizacji takiego przedsięwzięcia.
– Nasz pilotaż to jednak nie tylko zachęcanie Polaków do zwracania odpadów, ale także edukacja oraz całkowita zmiana nawyków konsumenckich. Promowane dotąd hasło 'zgnieć i wyrzuć do właściwego pojemnika’ zmieni się o 180 stopni, na hasło „nie wyrzucaj, nie zgniataj, oddaj w punkcie zakupu i odbierz kaucję” – mówiła podczas inauguracji systemu Justyna Orzeł, wiceprezeska i sekretarz generalna Carrefour Polska.
Pilotaż ma potrwać 4 miesiące i na razie funkcjonuje w centrum handlowym Atrium Reduta. W kolejnych tygodniach mają być uruchamiane następne instalacje – w Westfield Arkadia, Galerii Wileńskiej i na Placu Unii w Warszawie oraz w podwarszawskich supermarketach w Otwocku i Żyrardowie. Docelowo będzie to 40 maszyn w 36 lokalizacjach.
System kaucyjny na stałe będzie funkcjonował w Polsce od początku 2025 r. Ustanowiono go na drodze nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Obowiązek odbioru pustych opakowań i oddawania kaucji ma dotyczyć sklepów o powierzchni powyżej 200 m2. Mniejsze sklepy będą pobierać kaucję, ale przystąpienie do systemu będzie w ich przypadku dobrowolną decyzją.
Czytaj też: Biometan w sieci – kto potrzebuje zielonego gazu?
Współpraca wielu podmiotów
Rolą InPost w ramach tej współpracy jest zakup i obsługa maszyn RVM oraz zarządzanie logistyką przedsięwzięcia.
– Ruszamy z testami z jedną z największych sieci handlowych w Polsce, a docelowo chcemy zdobyć znaczący udział w rynku, dzięki współpracy z wieloma sieciami handlowymi. Nasz pilotaż ma na celu przetestowanie maszyn RVM z różnymi producentami, zachęcanie i edukację klientów oraz zbudowanie nawyków niezgniatania opakowań, w związku z wchodzącym od 1 stycznia 2025 systemem kaucyjnym – powiedział Waldemar Brzoska, dyrektor biura ekspansji InPost.
Biomasa i paliwa alternatywne. Czytaj w internecie
Zdjęcie i źródło: PAP