Jak podało biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, mimo poprawy wskaźników odnotowanej w ostatnich latach, zanieczyszczone powietrze w UE jest przyczyną śmierci 500 tys. osób rocznie. Do 2030 roku Unia Europejska chce tę liczbę zmniejszyć o połowę.
500 tys. ofiar zanieczyszczenia powietrza rocznie
Parlament Europejski i Biuro Analiz PE opublikowano krótką analizę odnośnie zanieczyszczenia powietrza w miastach. Analiza dostępna jest na stronie www.what-europe-does-for-me.eu/pl, dotyczącej wpływu Unii na codzienne życie Europejczyków.
„Zanieczyszczenie powietrza oczywiście nadal stanowi bardzo poważny problem – w UE przyczynia się ono do śmierci nawet 500 tys. osób rocznie. Źródła zanieczyszczeń są bardzo różnorodne: transport, ogrzewanie (zwłaszcza węglowe i olejowe) produkcja energii, przemysł i rolnictwo” – zaznaczono w analizie.
Niezbędne są wspólne działania
„Zanieczyszczenia łatwo rozprzestrzeniają się ponad granicami, co oznacza, że państwa działające w pojedynkę są bezsilne. Do dalszej poprawy jakości powietrza niezbędne są wspólne działania pod egidą UE, która wyznaczyła sobie cel zmniejszenia o połowę liczby śmiertelnych ofiar zanieczyszczenia powietrza do roku 2030” – dodano.
Czytaj też: 5 krajów z najgorszym powietrzem na świecie. Światowy Raport Jakości Powietrza 2021
Londyńska mgła
Jak podkreślono w analizie, w ostatnich latach mamy do czynienia ze znaczącą poprawą. Eksperci przypomnieli, że w 1952 r. Londyn doświadczył największej katastrofy ekologicznej w swojej historii. Przez wiele dni miasto spowijała gruba warstwa niebezpiecznego smogu, która ograniczała widoczność do zaledwie kilku metrów. W wyniku niewydolności oddechowej zginęły wtedy tysiące ludzi. W tamtych czasach zjawisko „mgły gęstej jak zupa z groszku” było powszechne w europejskich miastach.
Zanieczyszczenia niewidoczne
„Jeszcze groźniejsze od >>wielkiego smogu<< były zanieczyszczenia niewidoczne. W latach 70. XX w. samochody pompowały do atmosfery 200 tys. ton toksycznego ołowiu rocznie, tak że stężenie tego pierwiastka w organizmach mieszkańców miast było 600 razy większe niż w okresie przedprzemysłowym” – wskazano w analizie.
Zanieczyszczenie powietrza – jest poprawa
Eksperci zauważyli, że od tego czasu jakość powietrza uległa zdecydowanej poprawie, mimo że liczba aut (które stanowią jedną z głównych przyczyn zanieczyszczenia miejskiego powietrza) jest największa w historii. Ich zdaniem, dużą zasługę ma w tym UE, która wprowadziła surowsze normy dla różnych substancji zanieczyszczających, w tym tlenków azotu i dwutlenku siarki. Zwrócili uwagę, że np. dozwolona ilość pyłu zawieszonego (pyłu drobnego), którą mogą wydzielać nowe samochody z silnikiem Diesla, jest trzydzieści razy mniejsza niż 16 lat temu.
Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:
Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!
Źródło informacji: EuroPAP News, what-europe-does-for-me.eu/pl
zdjęcie: EuroPAP News / European Union, 2017