Holenderskie linie KLM będą latały na biopaliwie. Zrównoważone paliwo lotnicze powstanie z pozyskiwanych regionalnie odpadów oraz z roślin. Zakład produkcyjny SAF powstać ma do 2022 roku. Paliwo wykorzystają Królewskie Linie Lotnicze KLM. Ten krok pozwoli ograniczyć emisję CO2 o 85 proc.
KLM jest pierwszą linią lotniczą na świecie, która inwestuje w zrównoważone paliwo lotnicze na taką skalę. Natomiast pierwszą w Europie dedykowaną instalację do produkcji biopaliwa wybuduje SkyNRG, światowy lider rynku zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF). Zakład produkcyjny będzie specjalizował się w produkcji SAF, bioLPG i benzyny ciężkiej, głównie z wykorzystaniem regionalnych strumieni odpadów, jak np. zużyty olej kuchenny.
Budowa tego obiektu, którego otwarcie planowane jest na 2022 r., jest konkretnym krokiem w kierunku spełnienia ambicji zrównoważonego rozwoju KLM bycia przedsiębiorstwem „Inteligentnym i zrównoważonym”.
W zakład zainwestuje też SHV Energy, światowy lider w dystrybucji LPG, i zakupi wyprodukowany bioLPG.
Zrównoważone paliwo lotnicze jest niezbędną opcją dla przemysłu lotniczego w celu ograniczenia emisji CO2 w krótkim okresie. Kolejne to odnowienie floty i zwiększenie wydajności operacyjnej.
Od 2022 r. zakład będzie produkował rocznie 100 000 ton SAF, a także 15 000 ton bioLPG. Oznacza to zmniejszenie emisji CO2 o 270 000 ton rocznie.
Redukcja CO2 o 85 proc.
Surowcami wykorzystywanymi do produkcji będą strumienie odpadów i pozostałości, takie jak zużyty olej kuchenny, pochodzące głównie z zakładów przemysłowych zlokalizowanych w okolicy. Zadeklarowano też, że nie zostaną wykorzystane w niej rośliny spożywcze, jak olej sojowy i olej palmowy.
Obiekt będzie zasilany zrównoważonym wodorem, który jest wytwarzany przy użyciu wody i energii wiatrowej.
Dzięki temu to zrównoważone paliwo lotnicze zapewnia redukcję CO2 o co najmniej 85proc. w porównaniu z paliwami kopalnymi. Zastosowanie SAF przyczyni się również do znacznego zmniejszenia emisji ultradrobnych cząstek i siarki.
Współpraca
Czuwać nad tym będą przedstawiciele: WWF International, European Climate Foundation, Solidaridad Network i University of Groningen. Co więcej, paliwo przechodzić będzie certyfikację Roundtable on Sustainable Biomaterials (RSB).
Oprócz KLM i SHV Energy, SkyNRG połączyło siły z różnymi innymi partnerami:
- EIT Climate-KIC,
- Royal Schiphol Group,
- GROEIfonds, NV NOM,
- Groningen Seaports,
- Nouryon, Gasunie,
- Arcadis,
- TechnipFMC,
- Haldor Topsoe,
- Desmet Ballestra,
- Susteen Technologies
- i MBP Solutions.
Partnerzy ci będą zaangażowani w różne fazy projektu.
Jestem dumny z naszej współpracy z SkyNRG i SHV Energy, rozpoczynającej projekt, w ramach którego powstanie pierwszy europejski zakład produkcji zrównoważonego paliwa lotniczego. Pojawienie się lotnictwa miało ogromny wpływ na świat, oferując nowe sposoby zbliżenia ludzi. Ten przywilej idzie w parze z ogromną odpowiedzialnością wobec naszej planety. KLM traktuje to bardzo poważnie i dlatego od wielu lat inwestuje w zrównoważony rozwój. Wspólnie możemy zbudować zakład, który przyspieszy rozwój zrównoważonego paliwa lotniczego. Od 2022 r. zakład będzie produkował 100 000 ton rocznie, z czego KLM kupi 75 000 ton. Zmniejszy to naszą emisję CO2 o 200 000 ton rocznie. Jest to równe emisji emitowanej przez 1000 lotów KLM między Amsterdamem a Rio de Janeiro – Pieter Elbers, prezes i dyrektor generalny KLM.
Źródło: KLM
Na zdjęciu głównym: Bram Gräber, CEO of SHV Energy, Pieter Elbers, KLM President & CEO, Maarten van Dijk, executive director of SkyNRG.
Newsletter
Bądź na bieżąco z branżą OZE