HySPARK to realizowany przez ORLEN i konsorcjum 17 europejskich partnerów projekt mający na celu rozwój technologii wodorowych. Inicjatywa otrzymała unijny grant w wysokości 9 mln euro na wyprodukowanie pojazdów wodorowych, które zostaną przetestowanie do wykorzystania na potrzeby lotniska Chopina i warszawskiej komunikacji miejskiej.
HySPARK i wodór
HySPARK, który powstał w ramach działalności Klastra Mazowieckiej Doliny Wodorowej, która zrzesza już 48 partnerów, reprezentujących instytuty badawcze, uczelnie wyższe oraz przedsiębiorstwa zakłada szeroką współpracę 17 partnerów z 5 krajów: Polski, Niemiec, Włoch, Irlandii i Wielkiej Brytanii, którzy przez najbliższe lata będą tworzyć rynek dystrybucji wodoru w obszarze Polski Centralnej.
– Wodór to bezpieczne, alternatywne źródło energii i jeden z filarów transformacji, który bez wątpienia odegra istotną rolę w transporcie. Już teraz kilka samorządów w Polsce korzysta z autobusów napędzanych wodorem z ORLENU, w Poznaniu działa także nasza pierwsza ogólnodostępna stacja wodorowa dla samochodów osobowych. Kolejnym etapem będą testy pojazdów do obsługi naziemnej na lotnisku Chopina i autobusów komunikacji miejskiej w Warszawie – mówi Grzegorz Jóźwiak, Dyrektor Biura Technologii Wodorowych i Paliw Syntetycznych.
Kongres Biogazu – zarejestruj się!
Wyprodukowane w ramach HySPARK innowacyjne pojazdy wodorowe zasilane będą paliwem dostarczanym z HUBu ORLEN we Włocławku. Stacja przy lotnisku Chopina powstanie w 2026 roku, a autobusy napędzane wodorem dostarczy firma ARTHUR BUS, ciągniki wodorowe firma Quantron, z kolei wózki obsługi naziemnej stołecznego lotniska Chopina, włoska firma ATENA. Użytkownikami pojazdów będą Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie, ORLEN oraz LS Airport Services.
Projekt HySPARK w zakresie biznesowym koordynowany będzie przez ORLEN, a w zakresie administracyjnym i badawczo-rozwojowym przez Instytut Energetyki – Państwowy Instytut Badawczy (IEN-PIB), Politechnikę Warszawską, RINA, oraz Bureau Veritas Polska.