Japonia w ciągu najbliższych 6 miesięcy chce uruchomić transport dwutlenku węgla na odległość 1000 km. Dedykowany dla tego celu statek EXCOOL został już zwodowany. To dopiero początek ambitnych planów azjatyckiego państwa w zakresie carbon capture.

Reklama

Zaprojektowany przez Mitsubishi Shipbuilding statek EXCOOL to obiekt testowy. Zakłada się, że jego pierwsza żegluga odbędzie się pomiędzy opalaną węglem elektrownią Maizuru o mocy 1,8 GW należącą do Kansai Electric w prefekturze Kioto a terminalem Tomakomai w Hokkaido. Statek EXCOOL ma pojemności zbiornika ładunkowego 1450 m3. Seria próbnych rejsów będzie obsługiwana przez Nippon Gas Line.


Czytaj też: Pierwszy na świecie biostatek. Będzie zasilany pelletem


Morski transport dwutlenku węgla

Kraj planuje każdego roku wychwytywać i składować 13 mln t CO2 do 2030 r. W 2050 r. ma to już być 120-240 mln t tego gazu cieplarnianego. Rząd wybrał już pierwszych siedem projektów, które wezmą udział w tej wielkoskalowej operacji.

Pilotażowe wdrożenie technologii pozwoli ocenić, czy sprawdza się ona w praktycznym użyciu. Jeśli wynik testów okaże się pozytywny, projekty CCS będą miały większe uzasadnienie ekonomiczne. Wszystko dlatego, że nowa metoda pozwoliłaby na efektywniejsze wykorzystanie transportu niż obecnie stosowana technologia średniociśnieniowa i średniotemperaturowa.

– Ciśnienie CO2 zmniejszy się poprzez obniżenie temperatury, co umożliwi nam zmniejszenie grubości płyty zbiornika, a wtedy będziemy mogli powiększyć jego pojemność – wyjaśnia Keiji Iwagami, dyrektor zarządzający i dyrektor generalny działu inżynierii instalacji w Japan CCS, która prowadzi badania i rozwój systemu skraplania i magazynowania CO2.

Podobnie jak inne uprzemysłowione kraje, Japonia widzi w carbon capture potencjał dla dekarbonizacji tych sektorów, w których nie da się wyeliminować emisji. W obszarach, gdzie jest to możliwe, będą prowadzone działania mające na celu zupełną dekarbonizację.


Czytaj też: Chlewnia jak wieżowiec. 26 pięter i ponad milion sztuk trzody


Japońska polityka w zakresie CCS

Oprócz redukcji kosztów i wdrażania nowych technologii, rząd inwestuje także w inne obszary rozwoju carbon capture. Ważnym punktem jest uświadamianie społeczności na temat roli tej technologii i zwiększenia akceptacji dla niej. Jednocześnie trwają prace nad dobrym tłem legislacyjnym, które pozwolą na komercjalizację CCS do 2030 r.

Już w latach 2016-2019 prowadzono sekwestrację na terenie wyspy Hokkaido. Japonia ma ograniczony potencjał magazynowania na lądzie, dlatego rozważa się składowanie dwutlenku węgla na dnie oceanów. Trwają rozmowy na temat eksportu skroplonego CO2 za granicę.

Biomasa i paliwa alternatywne. Czytaj w internecie

Zdjęcie: S&P Global

Źródło: S&P Global, FoE Japan, IEA, CCUS Expo

Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE