Sektor transportu odpowiada za około 25% emisji CO2 w Europie, stąd też zapotrzebowanie na ekologiczne alternatywy dla tradycyjnych paliw jest ogromne. Scania opracowała prototyp elektrycznej ciężarówki, która dodatkowo zasilana jest panelami słonecznymi. Czy pomysł ma szansę odegrać znaczącą rolę w dekarbonizacji przemysłu drogowego?
Ciężarówka zasilana energią słoneczną
Światowy lider rozwiązań dla transportu, Scania we współpracy z Uniwersytetem w Upsali opracowała projekt ciężarówki zasilanej energią słoneczną, której napęd elektryczny generowany jest przez ogniwa słoneczne umieszczone na przyczepie hybrydowego pojazdu.
Zespół specjalistów Scania dedykowany do projektu wyjaśnia, jak to działa. Ciężarówka hybrydowa ma dwie części – przednią i tylnią, którą stanowi przyczepa pokryta panelami słonecznymi, pełniąca dodatkowo funkcję akumulatora o pojemności 200 kWh i działająca jako zasilany słońcem „power bank” dla ciężarówki. Poza tym rozwiązanie daje możliwość „dynamicznego ładowania”, co oznacza, że w przychylnych warunkach pogodowych auto ładuje się podczas jazdy.
Co jednak w sytuacji, gdy słońce nie świeci zbyt często? Tę sytuację badają specjaliści ze Scania podczas testów pojazdu nie bez powodu przeprowadzanych w Szwecji.
Zarejestruj się na Kongres Biometanu
W szczególności chcieliśmy sprawdzić, czy projekt sprawdzi się w Szwecji, ponieważ jeśli pojedziesz do Europy Południowej, Australii czy Afryki Północnej, oczywiście jest tam o wiele więcej słońca. Jeśli pojazd może działać tutaj, w mniej słonecznym miejscu i gorszych warunkach, to potwierdzi się uniwersalność projektu – mówi Eric Falkgrim ze Scania.
Jak ciężarówka zasilana energią słoneczną zdekarbonizuie transport?
Przeprowadzane w Szwecji testy projektu kontynuowane będą w 2024 r. Jeśli ciężarówka zasilana energią słoneczną przejdzie pomyślnie przez tę fazę, jest szansa, że może odegrać dużą rolę w procesie dekarbonizacji sektora transportu. Zespół specjalistów bada możliwości zaimplementowania przyczepy zasilanej ogniwami słonecznymi do różnych rodzajów pojazdów, w tym także, oprócz nowoczesnych aut hybrydowych, do pojazdów spalinowych. Wstępne testy przyczepy solarnej z silnikiem spalinowym wykazały, że zużycie paliwa spadło o około 40 procent. Gdyby rozwiązanie udało się skomercjalizować, w znacznym stopniu zmniejszyłoby to emisje z sektora transportu.
Na razie Scania współpracuje ze szwedzką firmą kurierską Ernst Express, aby przetestować ciężarówkę na drodze.
Rynek biogazu i biometanu. Czytaj za darmo w internecie!
źródło: Scania, euronews.com, emobility-engineering.com