Choć prawie wszystkie mają je w domach, wiele z nich o nich nie słyszało. E-odpady. Polskie dzieci wiedzą lepiej niż ich rówieśnicy z innych krajów czym są. Jak pokazuje badanie Cartoon Network, 81% maluchów mieszkających w Polsce kojarzy je z poprawną definicją pojęcia.
70% dzieci nie słyszało o e-odpadach
Cartoon Network i Envision Racing zainicjowały kampanię obejmującą Europę, Bliski Wschód i Afrykę, która ma na celu informowanie, zwiększanie świadomości dotyczącej e-odpadów. Przeprowadzone w ramach akcji badanie wykazało, że 70% dzieci w wieku 6-11 lat nie słyszało o e-odpadach. Największą wiedzę w tym zakresie wykazują mali Polacy. Najgorzej jest w UK i Francji.
– E-odpady są bardzo istotne dla dzieci, ale nasze badania wskazują na znaczną lukę między zamiarami najmłodszych a ich działaniami: głównie z powodu braku wiedzy na temat właściwych metod utylizacji. Budujące jest obserwowanie zaangażowania dzieci. Nasz cel to pomoc w przekładaniu zamiarów na działania – mówi Monika Oomen, VP Brand, Comms and Digital Content Strategy w Warner Bros Discovery.
Wyniki badania pokazują, że Polskie dzieci dużo częściej kojarzą e-odpady z poprawną definicją pojęcia niż dzieci z innych rynków. W naszym kraju z ich rozpoznaniem nie ma problemu aż 81% dzieci w wielu 6-11 lat. Sytuacja w Wielkiej Brytanii jest dużo gorsza. Tam wie co to są e-odpady tylko 26% badanych. We Francji ten odsetek jest jeszcze mniejszy i wynosi zaledwie i Francji 19%.
Dzieci w Polsce (47%), Turcji (37%) i Południowej Afryce (28%) są lepiej zaznajomione z e-odpadami niż ich rówieśnicy w Wielkiej Brytanii (19%) i Francji (17%).
Choć większość z grupy przebadanych dzieci twierdzi, że słyszało o e-odpadach, w rzeczywistości niewiele z nich (30%) wie, co to pojęcie oznacza. Mimo, że prawie wszystkie maluchy mają w domach. 87% dzieci ma przynajmniej jeden e-śmieć w domu: zabawki, słuchawki i tablety znajdują się w top 3 takich przedmiotów.
Z badania wynika, że wiele dzieci przechowuje e-odpady w swoim domu lub wyrzuca je – to pokazuje, że edukacja jest potrzebna.
E-odpady kontra Cartoon Network
W odpowiedzi na te dane Cartoon Network podjął działanie, które będzie odpowiadać potrzebom planety i samych dzieci. Pierwszym krokiem jest kampania dotycząca e-odpadów, w ramach której dzieci mają okazję zapoznać się z filmami informacyjnymi, quizami i ciekawostkami.
Na kanale Cartoon Network, w ramach kampanii Mistrzowie Klimatu, emitowany będzie film „Przewodnik po e-odpadach” wyjaśniający, czym są e-odpady, dlaczego jest to ważna kwestia i jak możemy pomóc w jej rozwiązaniu. Cartoon Network wyemituje również reklamy dotyczące e-odpadów, wyjaśniające kwestie związane z e-śmieciami i wzywające do działania. Marka co tydzień będzie publikować na swoich kanałach społecznościowych i YouTube specjalne treści, aby przekazać kluczowe wiadomości dotyczące e-odpadów.
Ponadto dzieci mogą znaleźć nowe, zabawne i pouczające treści dotyczące e-odpadów w aplikacji Mistrzowie Klimatu Cartoon Network oraz na stronie internetowej.
Cartoon Network i Envision Racing uruchomiły też mini-grę Climate E-Racers. Gracze mogą ścigać się ze sobą w pojazdach dostosowanych do e-odpadów zebranych w grze i podejmować wyzwania Mistrzów Klimatu. Włączenie e-odpadów do Mistrzów Klimatu gwarantuje, że przesłanie dotrze do dzieci w formie zabawy. Uruchomiony w maju Climate E-Racers odnotował już 1 milionów odwiedzin.
Źródło badania: EMEA Kids Insights. Pierwotna ankieta została przeprowadzona w sierpniu 2023 roku na platformie Quantilope na próbie 1500 ankietowanych (300 ankietowanych z każdego rynku). Grupa badawcza: dzieci w wieku 6-11 lat. Rynki: Wielka Brytania, Południowa Afryka, Francja, Turcja i Polska.
Odwiedź stronę Mistrzów Klimatu Cartoon Network i poznaj wyzwania dotyczące e-odpadów: https://cartoonnetworkclimatechampions.com/pl-pl/