Od lipca Strefa Czystego Transportu w Warszawie stanie się faktem. Stolicy w przecieraniu szlaków miał towarzyszyć Kraków, jednak lokalne władze zadecydowały, że miasto nie jest jeszcze gotowe na taki krok. W związku z tym to Warszawiacy jako pierwsi przetestują rozwiązanie, które w Europie z powodzeniem funkcjonuje już od lat.
Pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu
Do Stref Czystego Transportu nie mogą wjeżdżać samochody z silnikiem spalinowym, niespełniające określonych norm emisji spalin. To rozwiązanie nie jest nowością, bo w Europie obowiązuje od 1996, kiedy to o jakość powietrza i zdrowie i mieszkańców postanowiła zadbać Szwecja. To pierwszy kraj, który zdecydował się na wprowadzenie SCT. Nieco ponad dekadę później podobne strefy wprowadziły stolice Niemiec, Wielkiej Brytanii i Portugalii, co zaowocowało znaczną poprawą jakości powietrza.
1 lipca także Polska uruchomi swoją pierwszą Strefę Czystego Transportu. Przecierać szlaki będzie Warszawa.
– Stolica stanowić będzie swoisty poligon doświadczalny dla praktycznego funkcjonowania polskich przepisów o SCT. Z doświadczeń Warszawy czerpać będą inne miasta, które również mają obowiązek wprowadzenia strefy, a także Ministerstwo Klimatu i Środowiska – odpowiadające za formalne ramy tego przedsięwzięcia – mówił Łukasz Puchalski, dyrektor stołecznego Zarządu Dróg Miejskich.
Wdrożone w stolicy przepisy o SCT dotyczyć będą w pierwszym etapie stosunkowo niewielkiej liczby pojazdów. Jednak, jak zapewnia UM Warszawa, już teraz przyniosą wymierne efekty w poprawie jakości powietrza.
Auta elektryczne tylko do miasta? Okazuje się, że niekoniecznie
Kto nie wjedzie do Śródmieścia?
Warszawska Strefa Czystego Transportu obejmie większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic. Łącznie zajmie powierzchnię 37 km kw., co stanowi 7 proc. obszaru miasta. Będzie obowiązywała od 1 lipca 2024 r., a wymagania stawiane samochodom będą zaostrzane co dwa lata, począwszy od 2026 r.
Zakaz wjazdu dotyczyć będzie aut benzynowych starszych niż 1997 r. oraz z silnikiem Diesla starszych niż 2005 r. Szacunki pokazują, że wymogów SCT obowiązujących od 1 lipca nie spełnia tylko około 3 proc. pojazdów poruszających się po Warszawie.
Mimo to wciąż prognozowany jest znaczny spadek emisji szkodliwych substancji – tlenków azotu o 11 procent i pyłów zawieszonych o 20 procent.
Wymogi i ulgi
Aby sprawdzić jakie wymogi zakłada SCT, można skorzystać ze strony internetowej. Znajdują tam również informacje na temat ulg i wyłączeń. Zwolnieni z wymogów są m.in. seniorzy i osoby z niepełnosprawnością. Osoby zamieszkałe i płacące podatki w Warszawie przez pierwsze dwa lata nie będą zobowiązane do spełniania wymagań strefy.
Osoby, których dotyczy wyjątek i chcą z niego skorzystać, powinny uzyskać specjalną naklejkę na przednią szybę pojazdu. Od początku czerwca mogą one złożyć wniosek o uprawnienia i nalepkę stacjonarnie w siedzibie Zarządu Dróg Miejskich lub przez internet.
Czy auto spełnia wymogi SCT?
Aby sprawdzić czy nasz samochód spełnia wymogi strefy można skorzystać z formularza, który odpowiada na najważniejsze pytania mieszkańców, przyjezdnych i przedsiębiorców.
Jeśli w toku weryfikacji okaże się, że pojazd spełnia wymogi strefy, to nic więcej nie trzeba już robić. Taki samochód nie ma obowiązku posiadać jakiejkolwiek nalepki, a kierowca nie musi składać żadnych wniosków. W takiej właśnie sytuacji jest aż 97 proc. kierowców jeżdżących po Warszawie.
Jeśli w toku weryfikacji okaże się, że pojazd nie spełnia wymogów strefy, program poinformuje jakie ewentualne kroki można podjąć dalej.
Warto zapoznać się z nowo wprowadzonymi przepisami, bo wjazd do strefy bez uprawnień lub pojazdem niespełniającym norm będzie karany podczas kontroli przeprowadzanej przez Straż Miejską.
Rynek biogazu i biometanu. Czytaj za darmo w internecie!
zdjęcie: pixabay