Szczecin, Gdynia i Polkowice otrzymają w sumie ponad 12 mln zł dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na bezemisyjny transport publiczny. Dzięki temu po ulicach trzech miast będzie jeździło łącznie czternaście nowych autobusów elektrycznych, których zakup oszacowana na ponad 37 mln zł. Kolejnym beneficjentem może zostać Poznań.

Reklama

Źródłem wsparcia ekologicznego transportu, którego ideę od kilku lat promuje m.in. Ministerstwo Środowiska, będzie program priorytetowy NFOŚiGW pn. System zielonych inwestycji (GIS – Green Investment Scheme), Część 2) GEPARD – Bezemisyjny transport publiczny. Jego budżet na lata 2017-2020 to 200 mln zł, z czego do 41 mln zł zarezerwowano na dotacje, a 159 mln zł na pożyczki.

W naborze, który odbywał się od 4 września 2017 r. do 30 marca 2018 r., do dofinansowania zakwalifikowały się ekologiczne przedsięwzięcia transportowe trzech miast. W maju br. umowy o dofinansowanie zakupu autobusów elektrycznych podpisano ze Szczecinem, Gdynią i Polkowicami.

Łączna wartość tych umów wynosi ok. 37,3 mln zł, przy wsparciu ok. 12,4 mln zł. Kolejny, czwarty wniosek – z Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu Sp. z o.o. (MPK) – jest jeszcze na etapie procedowania.

 

Szczecin kupi sześć autobusów

Szczecin wyda na swoje przedsięwzięcie 18,4 mln zł (18 450 000 zł), przy udzielonej przez NFOŚiGW dotacji w wysokości 6 mln zł. Za te pieniądze sfinansuje zakup sześciu autobusów elektrycznych.

 

5 mln zł dotacji dla Gdyni

Tyle samo (sześć) autobusów kupi Gdynia, ale zapłaci za nie 15,5 mln zł (15 510 300 zł), przy dotacji 5 mln zł (5 044 000 zł).

 

Autobusy elektryczne w Polkowicach

Polkowice natomiast za 3,4 mln zł (3 426 370) – uwzględniając dotację 1,4 mln zł (1 368 908 zł) – zainwestują w dwa autobusy elektryczne.

 

Poznań kolejnym beneficjentem?

O ile poznański wniosek o dofinansowanie zostanie ostatecznie zatwierdzony przez Ministra Środowiska, to także w stolicy Wielkopolski pojawi się sześć ekologicznych autobusów i sześć ładowarek.

Tamtejsza spółka MPK zaplanowała, że przeznaczy na to prawie 19 mln zł (18 942 000 zł), biorąc pod uwagę możliwości dotacyjnego (5 280 000 zł) i pożyczkowego (9 720 000 zł) wsparcia z Narodowego Funduszu.

zdjęcie: KAEF (główne), materiał BMG (w tekście)
Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE