ORLEN VC (Grupa ORLEN) przyczyni się do zredukowania śladu węglowego „elektryków” nawet o 50 proc. Koncern zainwestował w innowacyjne rozwiązanie stworzone przez niemiecką spółkę Circunomics, umożliwiające ponowne wykorzystanie i późniejszy recykling akumulatorów z milionów samochodów elektrycznych wprowadzanych co roku do użytku.
Orlen i recykling baterii do elektryków
– Inwestujemy w ciekawe, perspektywiczne rozwiązania, które będą budowały nasze przewagi konkurencyjne i wspierały rozwój połączonej grupy, a jednocześnie pozytywnie wpływały na środowisko naturalne. Gospodarka obiegu zamkniętego, w szczególności w takich obszarach, jak energetyka i nowa mobilność, ma duży potencjał. W jej rozwoju dostrzegamy realne korzyści biznesowe i środowiskowe. (…) Nowa inwestycja ORLEN VC w pełni wpisuje się w przyjęte przez nas kierunki rozwoju i dążenie do osiągnięcia neutralności emisyjnej – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.
Eko-system obiegu zamkniętego dla akumulatorów elektryków
Spółka Circunomics jest jednym z wiodących start-upów w gospodarce obiegu zamkniętego i monitoringu baterii. Jej założyciele, Felix Wagner i Jan Born, postawili sobie za cel stworzenie całego eko-systemu obiegu zamkniętego dla akumulatorów z pojazdów elektrycznych, począwszy od pierwszego i drugiego życia do ich recyklingu. Opracowali innowacyjną platformę do monitorowania stanu i sprzedaży baterii aż do momentu ich recyklingu, czyli odzyskania metali ziem rzadkich, takich jak lit, nikiel czy kobalt, które mogą zostać ponownie wykorzystane przy produkcji nowych akumulatorów. Firma od początku swojej działalności jest wspierana przez inwestorów branżowych, w tym venture studio Next Mobility Labs, niemiecką spółkę recyklingową TES, a także byłych członków zarządu Grupy AUDI.
Czytaj też: 4000 punktów ładowania elektryków na stacjach MOYA i nie tylko
– Jesteśmy bardzo zadowoleni z pozyskania tak kluczowego gracza w Europie. Grupa ORLEN ma wielkie ambicje, aby w przyszłości przekształcić swoją działalność w neutralną dla klimatu. Circunomics może w znacznym stopniu przyczynić się do osiągnięcia tego celu (…) – mówi Felix Wagner, CEO i współzałożyciel Circunomics.
Ekspansja elektryków
W 2023 roku samochody elektryczne miały już 10 proc. udział w segmencie aut pasażerskich. Europejski rynek „elektryków” rośnie dynamicznie i jest drugim co do wielkości na świecie. Od 2021 r. do 2022 r. zwiększył się o blisko 60 proc. W ubiegłym roku sprzedano ok. 2,5 mln samochodów elektrycznych. Ponadto Europa jest obecnie światowym liderem mocy produkcyjnych baterii. Rocznie wytwarza 2000 GWh. Zdolności produkcyjne drugiego pod tym względem – rynku azjatyckiego są szacowane na 1400 GWh rocznie.
Do końca tej dekady przewiduje się, że rynek europejski będzie liderem sprzedaży samochodów elektrycznych. Prognozy wskazują, że podążając za trendem rosnącej produkcji, globalna pojemność baterii tzw. drugiego życia osiągnie 1000 GWh do 2030. Wpływ na to będzie miała rosnąca produkcja i zapotrzebowanie na baterie, długi czas dostawy nowych baterii, coraz większy popyt na lit przy ograniczonej podaży, a także rosnące znaczenie stacjonarnych magazynów energii.
Rynek Biogazu i Biometanu
Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!
źródło: ORLEN; zdjęcie: archiwum
Newsletter
Bądź na bieżąco z branżą OZE